annonse

Forsvarsstaben nekter å kommentere Natvigs uttalelse

Taus
Taus: Det stormer rundt omstillinga ved Andøya flystasjon. (Foto: Forsvaret)

ANDØY: Forsvarsstaben nekter å beklage kontreadmiral Elisabeth Natvigs uttalelse om at ansatte på Andøya er for opptatt av å kjøre omkamper, og vil heller ikke svare konkret på noen spørsmål som angår saken.

Fredrik Sørensen

Torsdag meldte Bladet Vesterålen at Norges Offisersforbund og Fellesforbundet krever beklagelse fra Forsvarsstaben etter kontreadmiral Elisabeth Natvigs uttalelse om at ansatte på Andøya er for opptatt av å kjøre omkamper.

Les også: Krever beklagelse fra forsvarsstaben: – Dette er sjokkerende fra Natvig

Kontroversiell uttalelse

Natvig kom med uttalelsen på NTL Forsvarets representantskapsmøte denne uka. Ifølge frifagbevegelse.no skal Natvig ha uttalt at tillitsvalgte i Forsvaret kunne fått til bedre omstillingspakker for de ansatte på Andøya, om de ikke hadde vært så opptatt av å kjøre omkamper. Ifølge nettstedet ga Natvig også uttrykk for at organisasjonene kunne brukt kreftene bedre til det beste for sine medlemmer.

Tillitsvalgte ved Andøya flystasjon reagerte sterkt på uttalelsen. Stein-Håkon Eilertsen i NOF og Finn-Allan Westjord var sjokkerte etter å ha lest hva Natvig hadde uttalt. Begge krevde at Forsvarsstaben kom på banen med en beklagelse.

– Uttalelsen vitner i alle tilfeller om at Natvig ikke har fulgt med i timen. Andøya flystasjon har vært i kontinuerlig omstilling siden 2000. Vi kan også gå lenger tilbake enn det. Tillitsvalgte på Andøya har i alle år vært opptatt av å gjøre det som trengs for å få ei effektiv omstilling i Forsvaret, med høy kompetanse på arbeidet som gjøres for at vi skal være operative, sa Westjord.

Vil ikke svare

Bladet Vesterålen sendte derfor disse seks spørsmålene til Forsvarsstaben torsdag formiddag:

1. Beklager Forsvarsstaben Natvigs uttalelse, slik tillitsvalgte forventer?

2. Står Forsvarsstaben bak Natvigs uttalelser og meninger i denne saken?

3. Mener Forsvarsstaben at tillitsvalgte på Andøya ikke har gjort nok for sine medlemmer – at «de kunne brukt kreftene bedre til beste for sine medlemmer» slik Natvig ifølge frifagbevegelse.no skal ha uttalt?

4. Er det riktig å stemple engasjement for eget fagmiljø som omkamp, og er dette et syn Forsvarsstaben deler?

5. Er det de ansattes ansvar å komme med forslag, samt sørge for god og vellykket omstilling, eller er det ledelsens ansvar?

6. Har Forsvarsstaben gjort nok hva angår omstilling på Andøya, og er Forsvarsstaben tilfreds med utviklinga etter vedtaket om å legge ned basen?

Talsperson for Forsvarsstaben, orlogskaptein Per-Thomas Bøe, svarte torsdag at et svar ville komme senere.

– Vi har behov for å få klarhet i saken, begrunnet han.

Fredag formiddag fikk Bladet Vesterålen en ny e-post fra Bøe. Der ramser han opp tre sitater fra Forsvarsstaben. Det framgår ikke hvem som skal siteres. Bladet Vesterålen ba i utgangspunktet om svar fra enten forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen eller Erik Gustavson som er sjef for Forsvarsstaben.

I stedet kommer et svar i tre punkter – som ikke tar for seg det Bladet Vesterålen faktisk spør om:

– Forsvarsstaben er godt kjent med at personellet som er i omstilling har en krevende situasjon.

– Forsvarsstaben anerkjenner det engasjement de tillitsvalgte har for ansatte som er i omstilling.

– Forsvaret skal fortsette å jobbe tett sammen med de tillitsvalgte både sentralt og lokalt for å løse våre oppdrag.

Bladet Vesterålen sendte en ny henvendelse etter å ha mottatt samlesvaret fra Forsvarsstaben:

– Dere velger altså å ikke svare konkret på noen av de seks spørsmålene? Har dere ingen kommentar utover dette?

Like etter kom svaret fra Bøe:

– Utover dette har Forsvaret ingen kommentar.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse