annonse

Lokalprodusenter i Kvæfjord inspirert av svenskene

Arvid Norskott og Per-Erik Einem, (foran)
Johan Helge Elde, Nils Arthur Gjeitanger, Marie Bergsli (reiseleder), Susanne Hentschel, Jan-Erik Ottestad, Ellen Eliseussen. (Bak): Frode Vik. (Foto: Innsendt)
: Gårdsbutikken Ägavallen. (Foto: )

KVÆFJORD: Skånsk lokalmat og bærekraftig produksjon stod i sentrum da bedriftsnettverket Kvæfjord Matkultur hadde studietur til Österlen i Skåne.

Hilde Jørgensen

Turen gikk like før påske, og var til stor inspirasjon, sier Ellen Eliseussen, næringsrådgiver Kvæfjord kommune og prosjektleder for Kvæfjord Matkultur.

Österlen er det området i Sverige hvor det produseres mest mat, og regionen er et mekka for de som er opptatt av mat og drikke. Her er det et sterkt søkelys på lokale råvarer og bærekraftig produksjon, og gjennom de siste 10-15 årene er regionen bygget opp med en sterk merkevare som er blitt et svært populært besøksmål.

Gården som opplevelse

De åtte deltakerne fra Kvæfjord Matkultur hadde første stopp hos Olof Viktors, en av Skånes mest kjente kafé og gårdsbutikk. Konditoriet er prisbelønt for sine fantastiske festkaker og bakverk. Her baker de brød for hånd og uten hvalfabrikata eller ferdige melblandinger. Brødene stekes i en gammeldags, vedfyrt steinovn. I tillegg til brød lager de knekkebrød, kaker, kjeks og müsli, samt at de produserer egen is og marmelade.

Gården ligger vakkert til et stykke utenfor Ystad, og hver dag serveres det lekre smørbrød, lette lunsjretter og bakverk i de sjarmerende lokalene og i den vakre hagen.

Det unike løftes fram

– Alle stedene vi besøkte hadde gårdsbutikk hvor de solgte egne og andres produkter. Gårdsbutikkene var lekkert innredet med spesialdesignet interiør, og alle hadde sitt unike særpreg. Produsentene hadde brukt både tid og penger på design av logo, emballasje og interiør for å løfte produktets eksklusivitet og egenart, sier Eliseussen.

I gårdsbutikken hos Kiviks Musteri som produserer eplemost og sider, var det kreativ bruk av eplekasser i ulike størrelser som var gjennomgangstemaet. I gårdsbutikken hos Ängavallen hadde de skinker, pølser og fenalår hengende i taket, og i store kjøleskap med glassdører lå det ferske lammelår, ribbe, biff, pølser og fersk kumelk på flasker.

Alle gårdsbutikkene var unike i sin utforming og stil, de besøkende ble fristet til å handle, ikke minst etter å ha vært på prøvesmaking.

– Kvæfjord Matkultur var på besøk hos ni ulike produsenter, alle unike i sitt slag og alle til inspirasjon for oss, sier Eliseussen.

Lidenskapelig drivkraft

– Det som kanskje var mest fascinerende med studieturen var møtene med menneskene bak produktene. Flere av dem vi besøkte hadde ikke direkte bakgrunn fra landbruket, men hadde valgt å følge drømmen om å leve og bo på landet. Gjennom å tilegne seg kunnskap underveis, samt jobbe hardt hver eneste dag, hadde de klart og etablere en solid bedrift. Alle hadde også vært dyktige til å øke verdiskapningen på gården gjennom å utvikle opplevelseskonsepter rundt kjerneproduktet. Lidenskapen for gården, gleden av å se det vokse og gro, lidenskapen for dyr og god dyrevelferd og for det å skape var den gjennomgående, daglige drivkraften hos absolutt alle vi fikk møte, sier hun.

Kick-start

«Matrundan Österlen» er et nettverk med 39 bedrifter som på 12. året arrangerer en åpen besøksrunde hos alle medlemmene. Målet er å invitere til en kulinarisk opplevelse som har sin opprinnelse i Österlen. På fire dager deler produsentene på sin kunnskap om mat og matproduksjon, videreforedling og mattradisjoner. Matelskere kjører fra gård til gård for å lære, oppleve, lukte og smake.

Medlemmene i nettverket er alt fra enmannsforetak til større bedrifter med mange ansatte og høy omsetning, og sammen tilbyr de et bredt spekter av produkter og matopplevelser. «Matrundan» fungerer som en «kick-start» på sesongen. Alle markedsfører seg under det felles merkenavnet «Matrundan», og alle medlemmene selger og markedsfører hverandres produkter.

Forskjønning som virkemiddel

Også Ystad sentrum var til inspirasjon og glede. Kommunen hadde tatt tydelige grep i forhold til forskjønning med beplantning, renhold og vedlikehold av bygninger og torg.

Før påske var gatene i sentrum fylt med store, flotte krukker med gule og lilla vårblomster, og dekorasjonene ble skiftet i tråd med årstid og høytider.

– Vår reiseleder kunne fortelle at Ystad kommune for mange år siden hadde tatt et modig valg om at de ikke ønsket kjøpesenteretablering i Ystad. De hadde dermed klart å bevare sentrum med sin sjarmerende middelalder stil med små, fargerike bygninger, trange gater med forretninger, kafeer og restauranter på gateplan, samt et attraktivt torg med daglig torghandel.

I regionen

Etter tre innholdsrike dager dro deltakerne fra Kvæfjord Matkultur hjem med både hodet, magen og kofferten fylt med inspirasjon og nye ideer, nå gjenstår det å se om ideene omsettes til handling.

– Kvæfjord Matkultur er et ungt bedriftsnettverk. Målet er å sette vår region på det norske matkartet og bli en ledende region for lokalmat og opplevelser knyttet til mat. Med utgangspunkt i egen gård ligger det store muligheter for å utvikle attraktive, salgbare produkter som kan bli spennende opplevelseskonsepter som gir «reasen to go». Lokalmat og reiseliv er et nasjonalt satsningsområde, og skal vi lykkes i vår region må de mange små lokalmatprodusentene gå sammen om å bli synlig, om utviklingen av gode salgs- og distribusjonsløsninger og etablering av opplevelsesruter der lokalmat er hovedingrediensen, sier Eliseussen.

Kvæfjord Matkultur inviterer til informasjons- og rekrutteringsmøte i slutten av mai, og de håper at mange ønsker å bli bedre kjent med deres arbeid, og ikke minst være med å påvirke planer og visjoner for arbeidet fremover.

Nettverket ble etablert i november 2017, og består av bedriftene Dalheim Gård, Dalheim Gårdsysteri, Refsnes Matglede, Vik Gård, Ottestad Gård, Elde Gård, Olaåsen Gård og Bark Spiseri & Bar.

annonse