annonse

Rasmus fra Kvæfjord på loffen

: Sang hørte til i forestillingen. Hovedpersonene lofferen Paradis Oskar (t.v) spilt av Arne J. Nordhøy og Rasmus, spilt av Tobias Heggelund. (Foto: Atle Trondsen)
: På barnehjemmet, der Rasmus bodde, var det en streng oppdragelse. (Foto: )

KVÆFJORD: Barne- og ungdomsteatret Uten Sidestøkke fremviste teaterstykket «Rasmus på loffen» på Sosialbygget Trastad, også kalt Kvæfjord kulturhus.

  • Atle Trondsen

Historien om Rasmus på loffen ble skrevet av den verdenskjente svenske forfatteren Astrid Lindgren (1907 – 2002) og ble gitt ut i Sverige i 1955, og året etter i Norge.

Lindgrens person- og miljøskildringer er i mange arbeider farget av hennes oppvekst i Småland i Sverige først på 1900-tallet. Om forfatteren sies det at hun fikk mye inspirasjon fra sine foreldre, særlig faren var flink til å fortelle historier med et persongalleri vi ofte møter igjen i hennes arbeider.

Rasmus er en slik person som Lindgren plasserer i sitt eventyr. Når barne- og ungdomsteatret Uten Sidestøkke setter opp denne forestillingen, er det nok i forvissningen om at dette er en ganske kjent historie, som også er filmatisert.

Eventyret handler om Rasmus, som vokser opp på et strengt barnehjem, og opprørstrangen melder seg. Han bestemmer seg for å rømme for å finne sine foreldre. På rømmen møter han lofferen Paradis Oskar, og mye av teaterstykket handler om hva de to opplever i lag.

Siden dette er en lokal variant av Astrid Lindgrens teaterstykke, lurte noen publikummere kanskje på om det smålandske miljø og personskildring var tilpasset Kvæfjord og kvæfjerdinger?

På Kvæfjord-dialekt

Hovedinntrykket, i alle fall for undertegnede, var nok at de medvirkende holdt seg til den opprinnelige person- og miljøskildringen. Men selvsagt med replikker på kvæfjorddialekt.

Med stort og smått deltok 27 barn og ungdommer i forestillingen på scenen. Men også foran og bak på scenen var der sentrale medhjelpere, i tillegg til dem som hadde ansvar for blant annet lyd og lys.

Anne Semb og hennes medhjelpere har hatt en særdeles heldig hånd med å iscenesette forestillingen. For det kreves en god porsjon pedagogisk dyktighet for å få barn og ungdom i ulik alder til å dra i samme retning. Dette klarte de utmerket. Ikke minst imponerte aktørene ved at replikkene, som det var mange av, ble husket så godt. Litt negativt var det kanskje at deltagerne var vel snar med replikkene sine.

Hovedrollene i stykket hadde Tobias Heggelund som Rasmus, mens Arne J. Nordhøy spilte Paradis Oskar. De tolket rollene sine på en flott måte. Ellers fikk publikum oppleve forskjellige mennesketyper på scenen som blant annet innbefattet personale på barnehjemmet, politikonstabler, landhandleren og hans kone, bondekona, sukkertøyselgeren, ei katt (spilt av Mathea Sara), og barnehjemsbarna. Samtlige gjorde en fin figur der de levde seg godt inn i rollene de spilte.

Forestillingen ble satt opp to ganger, med fulle hus. Publikum satte pris på forestillingene. «Uten Sidestøkke» er blitt en viktig kulturinstitusjon i bygda, og det er god grunn til å se fram til neste forestilling.

annonse