annonse

Bladet Vesterålen mener | Det beste vi har å by

Hullete vei
Hullete vei: Hullete og dårlig vei. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Svein Rist)

Årets rute i Arctic Race of Norway skal gå langs flere av de best markedsførte sykkelrutene vi har i Vesterålen, men dessverre er ståa slik at disse veiene blir dårligere og dårligere for hvert år, og forskjellen er ikke stor mellom de kommunale og de fylkeskommunale veiene.

  • Leder

Det går mot sommer i Vesterålen, og både private næringsdrivende og kommunene forbereder seg på en hektisk sommersesong, med mange forskjellige arrangement over hele regionen. Årets store happening vil for mange være Arctic Race of Norway, sykkelrittet som skal innom de fleste av kommunene i Vesterålen.

Nå jobbes det med forberedelsene. I noen kommuner er planlegginga godt igang, mens man andre steder er i startgropa. Både næringsdrivende, kommunene og privatpersoner gjør seg klar for den store sykkelfesten i begynnelsen av august, da vi som region skal vise fram det flotteste vi har av natur og opplevelser.

I fjor var det Lars Monsen og NRK1 som avla visitt til regionen, og som naturlig er når Lars Monsen er invitert, så var det turløypene og den flotte naturen som sto i sentrum. Veiene som fører fram til de ulike startpunktene ble ikke vist på tv, men det er ikke vanskelig å tenke seg at både ansatte i NRK og frivillige i DNT leste mer enn én besvergelse over utslitte fylkes- og kommunale veier.

Årets rute i Arctic Race of Norway skal gå langs flere av de best markedsførte sykkelrutene vi har i Vesterålen, men dessverre er ståa slik at disse veiene blir dårligere og dårligere for hvert år, og forskjellen er ikke stor mellom de kommunale og de fylkeskommunale veiene.

Enkelte steder er skadene etter teleløysninga så store at de ikke rettes opp av seg selv når teleløysninga er over. Andre steder er asfaltdekket så utslitt at enkelte lengter tilbake til tida med grusvei, da en hullete vei kunne fikses med en runde med veihøvelen.

I Øksnes har man fått tilskudd til å ruste opp den såkalte Dronningruta, som går fra Nyksund til Stø og tilbake igjen. At det bevilges tilskudd for å ruste den flotte turstien for større trafikk er svært gledelig. Samtidig er det beklagelig at veien som fører fram til utgangspunktet for turen er i så elendig forfatning at de daglige brukerne ber om å få veien redusert til ett felt med lysregulering, slik at man får et skikkelig autovern.

Fra regjeringshold er det et uttalt mål at det skal satses på distriktene. Det er å håpe at det på regjeringsplan kommer fram at budsjettene som kommune og fylkeskommune rår over er alt for magre. Når vesterålingene får til svar at flere veistrekninger her blir stående uten vedlikehold, etter ei knallhard prioritering, så kan man bare ane hvilken forfatning veiene som får vedlikehold er i.

Det er her vi bor, og det er dette vi og hele landet ønsker å vise fram som noe av det vakreste vi har. Dessverre blir det å strekke det for langt å si at det er det beste, for hva angår veier egnet for sykkelritt, så kunne Arctic Race of Norway funnet traséer med betydelig bedre standard andre steder i landet.

annonse