annonse

Bladet Vesterålen mener | En flyplass for alle

Skagen
Skagen: Skagen er det eneste alternativet for en ny storflyplass i Vesterålen og Lofoten, sammen med Leknes. (Foto: Tor Johannes Jensen)

Dersom man velger bort alternativet med å utbedre veien til Evenes, bør en ny storflyplass plasseres slik at den tjener så mange som mulig, med kortest mulig reisevei.

  • Leder

Onsdag la Avinor fram de nye vindmålingene som er gjennomført i Lofoten for å finne ut av hvor en eventuell storflyplass for både Vesterålen og Lofoten kan plasseres, dersom den skal ligge i Lofoten. Avinor finner ut at Leknes er det beste Lofot-alternativet. Tidligere er det slått fast at dersom man velger å legge en ny storflyplass i Vesterålen, blir det på Skagen.

Det tredje alternativet er å utbedre veien til Evenes, slik at kjøreturen for både vesterålinger og lofotinger blir kortere og ikke minst tryggere.

Avinor mener at det er et reelt behov for en ny flyplass i Vesterålen og Lofoten, men er samtidig klar på at for å få trafikkgrunnlag for en storflyplass, må noen av de eksisterende småflyplassene i regionene legges ned.

Dersom man velger bort alternativet med å utbedre veien til Evenes, bør en ny storflyplass plasseres slik at den tjener så mange som mulig, med kortest mulig reisevei. Da er det naturlig at den plasseres i det geografiske sentrum av de to regionene, og da er Skagen det opplagte alternativet. Skagen ligger langt sør i Vesterålen, men samtidig ikke langt unna det geografiske midtpunktet i Lofoten og Vesterålen, mens Leknes derimot ligger sentralt i Lofoten, men langt unna folk i Vesterålen.

Dersom Avinor skulle komme til at Leknes er det beste alternativet, vil man nok ikke oppnå det trafikkgrunnlaget fra Vesterålen som man håper, da veien fra Skagen er kortere til Evenes enn til Leknes idag.

Det er også viktig at dersom Skagen blir valgt, må også tunnelen under Hadselfjorden realiseres, slik at ferga fra Fiskebøl til Melbu ikke blir en flaskehals for lofotingene.

Veinettet i både Lofoten og Vesterålen har behov for utbedringer. Tidligere veidirektør Terje Moe Gustavsen har tidligere uttalt til Bladet Vesterålen at få regioner har slike muligheter for sammenbinding som Vesterålen og Lofoten. Altså at potensialet for å korte inn transportetappene mellom de to regionene er store. Eksempelvis viser utredninger at en tunnel under Hadselfjorden kan korte reisetida mellom Stokmarknes og Svolvær fra halvannen time til bare 50 minutter.

Dersom Avinor går for en ny storflyplass, vil det innebære ei stor investering for det statlige selskapet. Bruk av offentlige midler i en slik størrelsesorden bør tjene så mange som mulig, og da er det best å legge flyplassen midt i, heller enn så godt som i en ende av de to regionene.

annonse