annonse

Fram mot 2022

Skipene blir 136 m lange og 22 m brede. (Illustrasjon
Skipene blir 136 m lange og 22 m brede. (Illustrasjon: Vard/KR Venås) (Foto: )

Norge har verdens nest lengste kystlinje og nesten to millioner kvadratkilometer hav som skal patruljeres. Det er en formidabel oppgave.

  • Bladet Vesterålen

Forsvarsdepartementet har skrevet kontrakt med verftet Vard Langsten i Tomrefjord om å bygge Kystvaktas tre nye skip, ifølge Sunnmørsposten. Til sammen skal det investeres 6,8 milliarder kroner i de tre nye kystvaktskipene.

Det første av de nye, isforsterkede, helikopterbærende skipene kommer om fire år.

Skipene, som får diesel-elektrisk framdriftsløsning og blir 136 meter lange, skal sikre videreføring av Forsvarets evne til å løse oppgaver i nordområdene. Først og fremst skal de bygges for å løse oppgaver i fredstid, men de blir også utrustet for å ivareta suverenitetshevdelse, egensikring og myndighetsutøvelse.

Oppdraget til Vard har ligget i lufta siden i fjor høst, men er altså endelig avklart nå. Hensikten med å bygge ved et norsk verft er blant annet å sikre nasjonal beredskap og sikker forsyning innenfor det maritime området. Det er avgjørende at vi tar vare på og utvikler videre den store maritime kompetansen som finnes i norsk næringsliv, ikke minst når man ser hvordan også utbygging av infrastruktur og utstyr har stadig sterkere sikkerhetspolitiske overtoner.

Samtidig vil man aldri komme fra at skip som ligger ved kai er lite verd, om de er aldri så moderne.

Skipene skal erstatte gamle travere. Kystvaktskipene i Nordkapp-klassen, KV «Nordkapp», KV «Andenes» og KV «Senja», som har vært i bruk siden 1980-tallet og har løst oppdrag fra Barentshavet til Den persiske gulfen. De har utført viktige oppgaver og spilt en stor rolle for landet gjennom disse 30 årene.

Norge har verdens nest lengste kystlinje og nesten to millioner kvadratkilometer hav som skal patruljeres. Det er en formidabel oppgave. For en kystvakt som skal dekke disse enorme områdene med fiskerioppsyn, miljøvern, søk og redning og tolloppsyn, er det viktig å ha utstyr og fartøy som ligger teknologisk i front. Det bør vi regne med å få når de nye skipene er levert.

Samtidig vil man aldri komme fra at skip som ligger ved kai er lite verd, om de er aldri så moderne. Derfor vil den avgjørende prøven på Norges beredskap være antall årlige seilingsdøgn for Kystvakta, også etter at de nye skipene er satt i drift.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.