annonse

Synspunkt | Luftforsvaret sandblåses på Evenes

Artikkelforfatter
Artikkelforfatter: Edmund Johansen. (Foto: Sverre Idar Lakså)

  • Edmund Johansen

Ser på blv.no at tillitsvalgt i Norges offiser og spesialistforbund (NOF), Rune Øverås, skriver om bruken av kjemikalier (Aviform) og sand som må brukes på Evenes flystasjon og som ikke Andøya, Bodø og Ørlandet trenger å bruke.

Som Øverås skriver, påståes det at de sivile flyene ikke tar skade av sand og Aviform og da vil ikke luftforsvarets fly, P-8 og F-35, ta skade.

Som Øverås også påpeker, Forsvarets fly har mye meir kostbar og sårbar elektronikk, og de skal også brukes i 40-50 år. Som kjent brukes de sivile flyene som regel i maks 20 år, gjerne kortere tid.

Det som også er, slik jeg ser det, er at de sivile flyene bare har avgang noen få ganger hver på Evenes på grunn av at flyene rullerer på rutene og SAS har 29 737-800 og Norwegian hele 108 slike fly. Da sier det seg selv at de sivile, SAS og Norwegian, blir veldig lite utsatt for kjemikalier og farlig sand på Evenes.

Det som derimot vil være hverdagen for våre fem nye P-8 og de nye QRA F-35 er at de vil bli sandblåst i motoren hele vinteren hvor det brukes sand og de skades av Aviform. Forsvarets fly vil leve i en sandstorm på Evenes hvor de skal drives hver dag på all slags føre hvor sand må brukes for å øke friksjonen.

Det som vil skje er at F-35 og P-8 må ut til alle døgnets tider for å avskjære/identifisere russere og P-8 ut i havet for å søke etter skip i havsnød et cetera. Når det da er dårlig friksjon på Evenes og Nato-oppdrag må effektueres omgående, ja da vil det peises på med store mengder Aviform og sand for å sikre friksjon. De skal selvfølgelig også ha ett visst antall flytimer med pilottrening og vanlige daglige oppdrag. At motorer og elektronikk blir sandblåst av sylskarp strøsand er det ingen som snakker om kan virke som.

Det vil etter ikke lang tid bety at motorer slites ut og må byttes, og service på fly og elektronikk vil koste mye unødvendige penger i forhold til hvis Andøya hadde blitt brukt slik som i dag.

Moderne turbofan-motorer på for eksempel P-8 og motoren på F-35, som forøvrig er verdens sterkeste flymotor, er på ingen måte bygget for å få masse strøsand inn i det ekstremt nøye og mikromillimeter-bygde maskineriet som arbeider under ekstremt trykk og belastning.

Både viftene, høytrykks-kompressorer, brennkammeret, turbinene og akslingene vil bli raskt skadet og altfor raskt slitt hvis motorene skal suge inn strøsand til stadighet på Evenes. I tillegg er det en sikkerhetsrisiko at en jetmotor til stadighet får skarp strøsand inn i motoren som ofte går på maks power ved avgang pluss taxing.

Det vil ikke bli noen forskjell på Evenes i forhold til hvor mye flybevegelser det har vært på Andøya,det blir heller mye meir flyging og i tillegg disse lette F-35 som trenger veldig god friksjon for å driftes sikkert på Evenes. Ergo må P-8 også fly oppi all denne strøsanden og Aviform. Det er det som blir problemet på Evenes, Forsvarets fly vil få altfor høy slitasje på grunn av at de skal leve oppi denne strøsanden og Aviformen hele vinteren.

Som kjent er ikke strøsand alltid like lett å fordele jevnt og det vil nok av og til bli for mye og oppsamlinger hvor jetmotorene kan suge inn store mengder som er direkte farlig for motoren.

Så til kostnader ved jetmotorer/elektronikk som slites og utsettes for Aviform. Det har jo vært mye snakk om skjulte kostnader på Evenes som forurensing ved avisningsvæske og støyproblematikken og evt. flere utbyggingstrinn.

Slik jeg ser det er altfor høy slitasje på Forsvarets fly pga Aviform og strøsand atter en skjult kostnad på Evenes. Hvor mye kostnadene kan bli ved at Aviform som skader elektronikk og kommer inn i hjulbrønnene og alle steder med fintfølende elektronikk/hydraulikk/pneumatikk kan man bare spekulere i. Men ingen trenger å være i tvil om at en P-8 og ett F-35 er særdeles kostbare enheter i det norske forsvaret og at ekstra høy slitasje kan fort koste hundretalls av milloner kroner hvert år.

Jeg har sett litt på kostnader på turbo-fan motorene på P-8 og de koster 10 milloner dollar per stykk. Altså har de fem P-8 som norge skal anskaffe, motorer til en verdi av minst 100 milloner dollar,noe som er 850 milloner norske kroner med dagens dollarkurs. Dette er den sivile 737-800 motoren og P-8 har visstnok en enda meir oppgradert og meir kostbar motor.

Motoren på F-35 koster 16 milloner dollar og for eksempel fem QRA på Evenes vil ha motorer til en pris av 680 milloner norske kroner.

Altså vil Forsvarets fly på Evenes ha motorer til en verdi av 1530 millioner kroner eller 1,53 milliarder. Og da kommer kostnadene med bytte av motorer i tillegg,noe som nok koster svært mange millioner kroner.

Så vil kostnadene med skader på elektronikk/hydraulikk et cetera komme i tillegg på grunn av bruk av Aviform på Evenes.

Jeg tror at med den store bruken det vil bli med P-8 og F-35 på Evenes med alle flybevegelser gjennom hele året, så må motorer byttes svært ofte på grunn av meget stor slitasje.

Derfor tror jeg bruken av strøsand og Aviform på Evenes vil føre til en enorm utgiftsbombe for forsvaret og derved skattebetalerne.

En slik utgiftsbombe vil vi som kjent ikke trenge å tenke på engang,hvis P-8 og evt F-35 driftes fra Andøya.

Det jeg lurer på er følgende: Er politikerne klar over og informert om dette særdeles viktige problemet som Rune Øverås (NOF) skriver om i blv.no og som jeg også skriver om her?

Hvis det skal byttes motorer og annet svært kostbare og sensitivt utstyr på forvarets fly for milliarder hvert år, ja da tror jeg det er på tide at ledende politikere som fortsatt har troen på at Evenes skal bli så billig, snarest bør våkne opp til virkelighetens verden.

Edmund Johansen

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse