annonse

Det blir en rød til for Snarset-fiskere

: Geir og Hjalmar Olsen ser på nybåten. (Foto: Hilde Jørgensen)
: Strukturbåten Svanen og Snarsetvåg til kai ved Blokken Skipsverft. (Foto: )
: Tegning av Snarsetværing, designet heter Nordtind-50. (Foto: )
: Arbeidet foregår innvendig nå i Snarsetværing. (Foto: )

BØ: Brødrene Geir og Hjalmar Olsen fra Bø er i rimelig godt humør.

Hilde Jørgensen

For det handler om nybygget Snarsetværing på 14.99 meter. Skroget er ferdig sveiset og nå står det innvendige arbeidet for tur. Båten skal være ferdig og klar for fiske ved årsskiftet. Hele båten er laget i aluminium, og er designet ved Blokken skipsverft.

Brødrene Olsen inviterer til en tur inn i båten, der det bygges og hamres.

– Her skal motoren stå, en Scania 625 hestekrefter. En hjelpemotor til å produsere strøm er kommet på plass allerede, forteller Geir om maskinrommet.

Oppe på arbeidsdekket er det konturer av tre lugarer, et bad med dusj og toalett er i ferd med å komme på plass. Ei sittegruppe og kjøkken utgjør messa og byssa. Oppe på dekket er det gjort klar for to kraner, en vinsj, notbinge og romluker. Og styrhuset er noe for seg selv.

– Her blir det plass for instrumenter, her også, peker Geir.

– Og der blir det ei sofagruppe, forteller Hjalmar.

Snurrevad og not

Ja, de er i godt humør, og stortrives med å ta en titt på det som skal bli nybåten.

– Det kommer til å bli en så moderne båt som man kan få det, mener de begge.

Derfor mener de at det også er viktig å ta turer ofte til verftet for å snakke om de siste detaljene.

– Det er mye som skal på plass, og vi har et svært godt samarbeid med verftet, sier Geir.

– Vi er opptatt av at båten skal fungere godt når vi kommer i gang, og vil jo at plasseringen av utstyret og tilgjengeligheten til det skal være best mulig, legger Hjalmar til.

Båten er en kopi av båten verftet nylig gjorde ferdig. Modellen heter Nordtind-50 og Gunnar Flatmo, foruten brødrene Jørgen Rasmussen og Anders Stoltz-Rasmussen, har designet den.

– Vi ble tilbudt tegninger av båter, og valgte denne. Det er som å kjøpe seg bil, sier Geir.

Båten skal brukes til snurrevad og notfiske, og det rigges til for at fisken skal pumpes inn i båten.

– Vi venter nå på at båten skal bli ferdig, sier Hjalmar som regner med å være ut på vinterfiske utenfor Bø i januar en gang.

Ser lyst på fiskeriet

Med tre torskekvoter, én seinotkonsesjon og 10-12 kvotefaktorer med sild og en del makrell, har de litt å stå i med.

– Vi leverer mest til Bø, men notfangsten leverer vi der notfisket foregår, sier Geir.

Begge har drevet fiske det meste av yrkeslivet, og begge fastslår at det er optimisme i fiskeriene, også i Bø.

– Det ser lysere ut nå, mye fordi det er en del ungdom som satser med båt, sier Hjalmar.

Selv har de flere båter, Snarsetvåg ligger ved verftet og skal få nye kraner. Strukturbåten Svanen har de gitt bort til en stiftelse i Harstad.

– Vi har den gamle Snarsetværing heime, og har avtale om salg av den til samme kjøper som vi solgte den til før. Det er litt komplisert dette, flirer Hjalmar.

– Men vi kjøpte den altså tilbake for å ha noe å fiske på mens vi venter på nybåten.

Når alt er på plass, har de to båter å fiske med.

Alltid gamle båter

Snarsetværing har en prislapp som Hjalmar antyder til cirka 20 millioner kroner.

– Vi valgte Blokken skipsverft fordi det er i nærheten, noe som gjør at vi kan stikke innom ofte. Vi har alltid hatt båtene våre her til reparasjon og har trivdes veldig godt. Her er det flinke og greie folk å ha med å gjøre, sier Hjalmar.

Arbeidet med å bygge nybåten startet i fjor vår, og verftet er i rute med arbeidet.

Ombord på den nye Snarsetværing er det et mannskap på fire.

– Vi har bare hatt gamle båter, og tenkte at det er greit om vi får en ny før vi slutter. Her vil vi arbeide mye enklere enn på en gammel båt. Blant annet installerer vi et RSW-anlegg som produserer avkjølt vann. Det sparer oss for mye, for det kan være lang vei til å få kjøpt is, sier de.

Flere båter på verftet

Daglig leder Anders Stoltz-Rasmussen sier at Blokken skipsverft har en ny båt av typen Nordtind-50 under bygging, Og en båt på 19 meter under utvikling.

– Med den har vi arbeid ut neste år. Og innen nyåret har vi muligens flere kontrakter. Så det er bra tilgang på arbeid for tiden, sier han.



annonse

annonse

annonse