annonse

– Forundret over ny plan for vei-innkorting

Advarer
Advarer: – Vi må holde på de prioriteringene vi har gjort, ellers blir vi avspist med ingenting, sier ordfører Sture Pedersen i Bø. (Arkivfoto) (Foto: Mareno Leonhardsen)

– Jeg er forundret over at Statens Vegvesen – ut av intet – vurderer innkorting av veien mellom Melbu og Sortland. Det er helt nytt for meg. Ressursene må rettes mot de oppgavene det er enighet om, sier ordfører Sture Pedersen i Bø.

Mareno Leonhardsen

– Nye prosjekt som denne innkortinga er vel og bra, men tjener ikke til annet enn å flytte oppmerksomhet bort fra påtrengende utbedringer som har ventet i lang tid, sier Sture Pedersen.

– Men Statens Vegvesen beskriver det som en oppdagelse de nærmest har gjort tilfeldig, i forbindelse med Hadselfjord-arbeidet, og som det ikke er brukt ressurser på, fordi det ikke hører inn under oppdraget?

Løsning

– Det kan så være. Men vi har pekt ut Hålogalandsveien som det viktigste, og hovedoppgaven for Vesterålen nå er å få forbindelsen videreført hit – inkludert den trafikkfarlige flaskehalsen Sortlandbrua, understreker Pedersen.

– Der kunne de heller ha sett etter ei løsning.

Bø-ordføreren pådro seg forleden ulik mottakelse for advarselen om å spille flyplass-utbygging inn foran Hålogalandsveien.

På Hadsels lag

– Mange meldte tilbake at det var på sin plass, men jeg registrerte også at enkelte – fra Hadsel – hevdet at Vesterålen er imot Hadsel. Det skuffer meg.

– Dette er fullstendig bak mål, sier Pedersen, og trekker fram den solide støtten fra regionen i flere sammenhenger: Fiskebøl, Finnmarken og i sin tid Lofast i kravet om Hadselfjordforbindelsen. For ikke å si sykehuset, som vi samlet oss om å beholde i Stokmarknes. Da var vi ved en korsvei hvor et helt nytt sykehus lett kunne havnet et annet sted i regionen, sier Bø-ordføreren.

Hva vi kan få

Jeg har forøvrig ikke sagt at jeg er imot flyplassen. Men når jeg ser på tilbudet på Evenes og Andenes, har jeg vanskelig for å forestille meg et tilbud på Skagen med trafikk i flere retninger og direktefly til utlandet – selv med tunell under Hadselfjorden. Men det kan hende vi må nøye oss med halvannen times kjøretid til Evenes, og gode veier i Vesterålen. Da tror jeg vi skal være i mål, sier Sture Pedersen.

Fullt trøkk

– Men vi må holde fullt trøkk på Hålogalandsveien prioritert på topp – og forlenget hit, og oppmerksomheten mot dette. Først og fremst av hensyn til næringslivet. I øyeblikket går den nemlig bare til Lofast-krysset. Vi trenger å få varer ut og inn for å ikke havne i bakleksa. Da er vi enige om at vi også må ha internveier til Bø, Andøy, Øksnes – uten at jeg har prioriteringa mellom disse i hodet. Når vi får bort flaskehalsene, bakkene og svingene internt, får vi raskere transport til sykehus, storflyplass og ut med fisk.

– Når Statens Vegvesen retter oppmerksomheten mot strekninga mellom Sortland og Melbu, må jeg si at strekninga langt fra er den største utfordringa i Vesterålen – heller ikke for syketransportene.

Vi må ikke la oss skvise av «nye prosjekt». Vingler vi, blir det utnyttet, og vi får verken det ene eller det andre, sier Pedersen.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.



annonse

annonse

annonse