annonse

Hurtigruteanbudet: Holder kortene tett til brystet

: Hurtigruteskipet «Spitsbergen» anløper Stokmarknes under første ordinære tur i fjor. (arkivfoto) (Foto: )
Kystruta Bergen – Kirkenes

Anbudet på kystrutedrift gikk ut fredag. Men vi får ikke vite hvem som konkurrerer.

Tor Johannes Jensen

Fredag formiddag utløp fristen for å legge inn tilbud på pakkene i neste anbudsperiode for drift av kystrute mellom Bergen og Kirkenes.

Før mars er omme vil Samferdselsdepartementet offentliggjøre hvem som har vunnet anbudskonkurransen.

Det nye anbudet på kjøp av tjenester ble lyst ut av Samferdselsdepartementet i høst. Det skal gjelde fra 2020/2021 og minst ti år frem i tid.

Samferdselsdepartementet vil holde hemmelig hvem som har kommet med anbud, og hvor mange som konkurrerer.

– Vi kan bekrefte at Hurtigruten har levert vårt bud på Kystruten, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten ASA, i ei pressemelding. Det signaliserte selskapet allerede i fjor høst.

Selskapet har drevet ruta Bergen – Kirkenes, som i dag består av 34 havner langs hele kysten, helt siden starten i juli 1893.

Om Samferdselsdepartementet er hemmelighetsfullt, blir det ikke mange opplysninger å få fra Hurtigruten ASA heller, annet enn at de er med i konkurransen.

– Nå går vi inn i en ny fase, som kan inkludere forhandlinger. Derfor ber vi om forståelse for at vi inntil videre ikke kan gå inn på detaljer om hva vi har bydd på og innholdet i det vi har levert, sier Bjørnflaten.

– Hurtigruten kommer til å seile mer på norskekysten, uansett om vi vinner eller ikke vinner hele eller deler av anbudet. Vinner vi ikke, vil vi seile rene kommersielle seilinger, og planlegger daglige avganger. Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtiden – med eller uten en avtale med staten, sier Bjørnflaten.