annonse

«Kronprins Haakon» er ship shape igjen

På jobb
På jobb: «Kronprins Haakon» i isen. (Foto: Polarinstituttet)
: Kronprins Haakon i isen. (Foto: Havforskningsinstituttet)
Kronprins Haakon

Forskningsskipet Kronprins Haakon er nå ferdig reparert i Harstad, etter at det forrige uke måtte avbryte et tokt i Polhavet på grunn av løse bolter i ei akseltetning til babord propellhus, med påfølgende oljelekkasje.

Mareno Leonhardsen

Boltene på begge akseltetninger er nå skrudd fast og sikret med låsevæske, både det som var løst og på motsatt side, et arbeid som leverandøren Rolls Royce har utført. Fagfolk herfra blir nå også med ut på havet.

– Fartøyet går sannsynligvis til Tromsø torsdag for bunkring, derfra videre til Longyearbyen, opplyser rederisjef Per Nieuwejaar. Ifølge rederisjefen er det ingen synlige tegn til skader på deler inne i propellhuset.

Nieuwejaar som avviser at fartøyet ble utsatt for isforhold det ikke er dimensjonert for.

Det isgående forskningsskipet «Kronprins Haakon» skal kunne gå med tre knops fart gjennom metertykk is, og ta seg frem gjennom betydelig tykkere is med tida til hjelp.

«Kronprins Haakon» gjenopptar planlagt toktvirksomhet fra Longyearbyen i helga. Først i samarbeidet «Arven etter Nansen» hvor Polarinstituttet, UiT og Havforskninga er med.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse