annonse

Lot seg imponere

0808 sr2ImponertA.jpg
Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) på besøk hos Zalaris i Lødingen. Her sammen med leder Harald Myrland (Midten) og ordfører Anita Marthinussen (H). (Foto: Svein Rist)

LØDINGEN: – En vanvittig suksesshistorie, konkluderte arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp).

Svein Rist

Utsagnet kom etter at statsråden torsdag hadde fått  ­innføring knyttet til utvikling og oppgaver hos Zalaris.

Med hovedbase i Lødingen gir bedriften hver måned full personell og lønnsservice til over 170.000 ansatte verden over.

Selskap som Nordea, Yara, Telenor, Statoil og Hydro, bare for å nevne noen, er blant klientene til Zalaris.

Enorm utvikling

Fra 15 årsverk i 2001 har Zalaris hatt en rivende utvikling.

Av 113 ansatte i Norge jobber 62 ved avdelingen i ­Lødingen.

Stabil og god bemanning, høy kompetanse, og lavere lønnsnivå, ble av leder Harald Myrland trukket fram som sentrale faktorer for at ­bedriften har valgt å satse på Lødingen som hovedbase for virksomheten i Norge.

Bruk av tidsriktig og ­moderne teknologi, samt spesialisering knyttet til personell og lønnstjenester, gjør at bedrifter i snitt kan spare rundt 30 prosent av sine kostnader ved å outsource ­oppgaven til Zalaris.

Kan betjene flere

Arbeidsministeren var tydelig imponert over opplysningene han fikk presentert.

– Hvor stor kapasitet har dere? Vil det være mulig å ta imot en stor kunde fra den ­offentlige forvaltningen? Klarer dere å kjøre lønn til 19.000 nye arbeidstakere? undret Robert Eriksson.

Svaret fra Harald Myrland var krystallklart.

– Ja, det skal ikke by på noe problem. I løpet av ett par uker tar vi inn en ny klient med 6.000 personer på lønningslista, ­repliserte Myrland.

– Hvordan makter dere å ­rekruttere personell med den kompetanse som er påkrevd for å løse alle oppgavene dere tilbyr? undret statsråd Eriksson.

– Vi går blant annet bredt ut og markedsfører oss ved ulike skoler. Målet er å trekke til oss studenter og nyutdannede. Så langt har det ikke bydd på problem å rekruttere den ­kompetanse Zalaris etterspør, kunne Harald Myrland meddele.

Vanvittig suksesshistorie

Arbeids- og sosialminister ­Robert Eriksson var mektig imponert over Zalaris sin vekst i Lødingen.

– Gjennom bruk av kompetanse og teknologi har Lødingen klart å gjennomføre omstillingen som kom da Telenor og Forsvaret kom. Det jeg har fått høre her er en vanvittig suksesshistorie, konkluderte Eriksson.

– Du etterspør mulighetene for å ta imot nye kunder fra det offentlige. Vil regjeringen se på muligheten for å outsource  personell og lønnstjenester?

– Denne regjeringen har som mål å få mest mulig ut       av den offentlige forvaltningen. Da mener jeg at oppgaver som   i dag drives i statlig regi så ­avgjort kan settes bort. Forutsetningen må være at arbeidet gjøres bedre og billigere, sier Eriksson.

– Anser du at kompetansen som da må etterspørres finnes i Lødingen?

– Så avgjort. Jeg er imponert over kompetansen som finnes hos Zalaris. Det er bare å se på kundelista. Her snakker vi om konsern som er “de store blant de store”. Når det er sagt er det på ingen måte så enkelt at det bare er å flytte statlige oppgaver til Lødingen. I den grad offentlig virksomhet skal outsource må dette skje gjennom  å legge tjenestene ut på anbud, avrunder arbeids- og sosialminister Robert Eriksson.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.



annonse

annonse

annonse