annonse

Mintes krigsseilerne 8. mai

Hedres
Hedres: Hvert år minnes krigsseilerne ved krigsseilermonumentet på Bygdøy. (Foto: Norsk Maritimt Museum/Beate Kjørslevik)
Skipet
Skipet: DS Octavian (Foto: Norsk Maritimt Museum)

Omkomne krigsseilere fra handelsskipet DS Octavian ble spesielt hedret på frigjøringsdagen ved Norsk Maritimt Museum på Bygdøynes, med etterkommere og familie tilstede. En av de som ble med skipet ned i 1942 var bøfjerding Søren Johan Monsen.

Mareno Leonhardsen

Som Bladet Vesterålen tidligere har meldt, var den gang 44-årige Søren Johan Monsen fyrbøter på det norske handelsskipet D/S Octavian. Den 9. januar 1942 forlot det norskbygde skipet D/S Octavian Texas med kurs for St. John, lastet med svovel og harpiks. Skipet med et mannskap på 17 forsvant uten å etterlate seg et eneste spor.

Invitert

4. juli i fjor fant forskningsbåten Explorer mot alle odds skipet på 60 meters dyp utenfor Virginia. Et skilt som var avgjørende for identifiseringen av vraket ble vist på tilstelninga på Bygdøynes i dag. Alt tyder nå på at det er som man mistenkte, at skipet ble senket av en torpedo, melder Norsk Maritimt Museum.

Rundt 70 etterkommere av mannskapet var invitert til markeringen av frigjøringsdagen, sammen med flere.

Ingen selvfølge

Museumsdirektør Tove Wefald Pedersen ledet minnehøytideligheten.

– 8. mai er en viktig dag. Vi feirer fred, frihet og demokrati. Dette er verdier vi ikke skal ta for gitt, for fred er ingen selvfølge. Krigsseilernes innsats under annen verdenskrig var av avgjørende betydning for krigens gang og for frigjøringen av landet vårt, sa Pedersen, ifølge nyhetsbrevet vartoslo.no

{{imageLeft}}

Ulykkesrammet

Søren Johan Monsen var født 13. mars 1898, og var den nest yngste i en barneflokk på åtte. Familien bodde på et husmannsbruk på Verhalsan – ifølge Inge Johansens slektsregistreringer også ei tid i Vikan (Vikran?) på Fjærvoll.
I 1910 er hele familien bosatt i Bodø, der storesøster Hilma seinere drev forretning, fram til hun omkom i hurtigruteskipet Prinsesse Ragnhilds forlis. Skipet gikk antakelig på ei mine like nord for Bodø. Dette var i 1940 – to år før Sørens skip ble torpedert. 

annonse