annonse

Nå er det ribbe-tid

Tore Lagesen og Tore Willassen tester juleribba og konstaterer at den også i år er god.
Tore Lagesen og Tore Willassen tester juleribba og konstaterer at den også i år er god.:
: Hvert år like fristende... (Foto: )

Fra oktober koker det litt ekstra hos Tore Willassen og Tore Lagesen.

Et godt stykke inne i Sigerfjord, i det som ser ut som et bolighus, kan man nærmest kjenne duften av pinnekjøtt og ribbe med sprø svor. Eierne av Grillo Catering, Tore Willassen og Tore Lagesen, innrømmer at de har travle dager.

– Vi har egentlig mye å gjøre hele året, men vi kjenner jo på at når vi nærmer oss oktober så begynner det å koke litt ekstra. Det blir mange hundre kilo julemat med alskens tilbehør som skal tilberedes og fraktes ut i løpet av høysesongen vi nå er inne i, sier Lagesen.

De overtok firmaet etter at Geir Lundli ga seg i 2011. Til neste år har firmaet 25 års jubileum, noe de to glade kokkene mener de kan klappe seg selv på skulderen av.

– Vi kan vel si at vi er litt stolte over det vi har fått til. Det er mange som har vært involvert i Grillo Catering opp gjennom årene, så det er mange som skal ha æren for at vi har kommet dit vi er i dag, sier Willassen.

Sushi som julemat

Det er for det meste tradisjonell julemat, som pinnekjøtt, ribbe, og medisterkaker det går mest av når vesterålingene bestiller mat til julebord. Men også sushi og juletapas begynner å fange interesse hos mange.

– Sushi selger vi mye av hele året og er kanskje ikke det man forbinder med julemat, men flere og flere ønsker det, og det fungerer utmerket som lett julemat. Juletapas kom på menyen for noen år siden, og det regner vi med vil gå en del av i år, sier Willassen.

Opptil 30 bestillinger

I de mest hektiske helgene kan det være opptil 30 ulike bestillinger i løpet av en kveld. Da gjelder det å ha logistikken og ikke minst nok biler tilgjengelig.

– Det er klart det byr på noen utfordringer når alle skal ha maten levert klokken åtte. Men vi har greie kunder og de fleste forteller at det er helt i orden å få maten et kvarter før eller etter avtalt klokkeslett, slik at vi rekker over alt. Så lenge maten er god, er det som regel i orden, sier Willassen og ler.

Uvær til hinder

Har det noen gang gått galt med noen leveringer?

– Med mer enn 600 leveringer i løpet av året er det klart det kan oppstå situasjoner nå og da, men vi har heldigvis ikke opplevd de helt store tabbene. Vi har blitt stoppet av uvær og ikke kommet oss over noen bruer, det er jo litt uheldig når vi har varm mat i bilene. Og det har nok hendt at vi har glemt av sviskene, eller svoren til ribba en gang eller to, men det ordner seg. Verre var det da vi hadde 900 mennesker i Blåbyhallen som satt og ventet på mat og dampovnen sviktet. Da snakker vi krise. Men heldigvis fikk vi ovnen i gang igjen i siste liten, sier Lagesen.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.