annonse

– Nå tar vi råkjørerne

Flere på veiene
Flere på veiene: Utrykningspolitiet satser hardt på å få ned ulykkestallet. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Kontrollene 1/2018
Tabellen viser resultat av kontrollaktiviteten i første halvår 2018 for UP-distrikt 5, Nord-Norge: Tabellen viser resultat av kontrollaktiviteten i første halvår 2018 for UP-distrikt 5, Nord-Norge (Foto: Utrykningspolitet)

– Vi er mer ute på veiene for å ta fartssynderne. Derfor tar vi flere, sier ditriktsleder i Utrykningspolitiet Geir Marthinsen til Bladet Vesterålen.

Mareno Leonhardsen

– Vi har bestemt oss for å vie fartsovertredelsene mer oppmerksomhet i 2018.

Utrykningspolitiet melder nesten daglig om flere førerkortbeslag, og i hastigheter som 110 – 120 i 60-soner – også dobling av tillatt hastighet i 90-sonen.

– 40 førerkortbeslag ei helg i Nord-Norge er ikke uvanlig. Men dette betyr ikke at det er unntakstilstand. At vi tar flere skyldes at vi er mer ute på veiene, sier Marthinsen.

Bladet Vesterålen har reist spørsmål på bakgrunn av at det ble gjort mange førerkortbeslag – både i Vesterålen og sørover E6 – den helga da det gikk løp på motorbanen i Rana, Arctic Circle Raceway (ACR) nylig:

– Følger med

– Vi følger med når det er festivaler og utfartshelger. I forbindelse med ACR doblet vi opp med mannskap på veiene. Mange kjører fort til og fra. Vi er særlig fornøyd når vi får stoppet disse som setter eget og andres liv i fare. De fleste kjører mellom ti og tjue km over det tillatte, og noen sier vi nærmest burde se mellom fingrene på disse. Men da er vi med på å flytte grensene for hva som er akseptabelt. Vår oppgave er å få ned farta på landsbasis. Og fartsnivået har totalt gått ned de siste år. Det har ulykkestallet også, men 107 dødsulykker er fortsatt for mange, sier Marthinsen til Bladet Vesterålen.

Avslører rus

– Når det gjelder generell kriminalitet har vi pågrepet 256 personer, og stor del av pågripelsene er knyttet til narkotikakriminalitet, sier Marthinsen, i UPs oppsummering av første halvår 2018.

– Vi ser at antall rusavsløringer fortsatt øker noe, og grovt sett kan vi si at 1/3 er alkohol og 2/3 er annen rus eller kombinasjonsrus.

Oppmerksomheten

– Målet med økt kontrollaktivitet er å bidra til færre ulykker med hardt skadde og drepte, og da vet vi at det å få ned hastigheten og få bort ruskjøringa vil gi et betydelig bidrag.

– Men vi må ikke glemme at uoppmerksomhet er en betydelig utfordring i trafikken: Hver tredje dødsulykke skyldes uoppmerksomhet hos fører, viser Vegvesenets ulykkesstatistikk.

– Førerne er opptatt med andre ting: telefonen, pølser eller brus, nettbrett, en unge i baksetet. Dette er blitt ei betydelig utfordring i dag, sier Marthinsen til Bladet Vesterålen.

– Og nå skal også kanallista på Dab opptateres, der rds-radio tidligere passet seg sjøl..?

– Ja, men jeg anbefaler på forhånd å velge seg ei musikkliste man liker – eventuelt på Spotify – og la radioen være.

Førtiåringene

Marthinsen forteller ellers at det ikke lenger bare er de yngste jyplingene med ferskt førerkort som blir tatt: Jeg tror prikkbelastninga i førerkortet har bidratt til å dempe fartsiveren blant de yngre.

– Det er de i førtiårene. Nå har de fått råd til biler som «egner seg for fart», og får det for seg at de vil teste doningen.

Tilfeldigheter

– Vi går ei spennende tid i møte, da mange ferdes langs veien. Det er lite som skiller i ulykkesstatistikken. I noen tilfeller rammer ei ulykke bare føreren av bil eller motorsykkel. I en minibuss sitter det gjerne åtte.

– De som virkelig kan bidra til trafikksikkerhet, er ikke vi i politiet, sier Marthinsen: – Det er den som sitter bak rattet eller styret. Hold oppmerksomheten mot trafikken, sier Marthinsen.

Tabellen viser resultat av kontrollaktiviteten i første halvår 2018 for UP-distrikt 5, Nord-Norge

Kontrollene 1/2018
Kontrollene 1/2018: Tabellen viser resultat av kontrollaktiviteten i første halvår 2018 for UP-distrikt 5, Nord-Norge Foto: Utrykningspolitet
Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.



annonse

annonse

annonse