annonse

Skjerper kravene til vogntogene

Ramona Lind
Ramona Lind: Ramona Lind mener kravet fra samferdselsminister Jon Georg Dale er et steg i riktig retning. (Foto: Arkivfoto)
Skjerper sikkerheten
Skjerper sikkerheten: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Foto: Tor Johannes Jensen)

Samferdselsminister Jon Georg Dale ønsker farlige vogntog bort fra norske veier, og vurdere strengere krav og bøter til tunge kjøretøy. – Et steg i riktig retning, sier Ramona Lind, som sist vinter mistet sønnen i en trafikkulykke der et utenlands vogntog var involvert.

Roger Vagle

I januar ba Dale Vegdirektoratet vurdere strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, samtidig som gebyrsatsene ble øket for brudd på vinterutrustningen.

Vegdirektoratet har i disse dager sendt på høring et forslag om skjerpa krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, og forslag om økt gebyrsats for brudd på kravene til lovlig dekk- og kjetting utrustning. Høringsfristen er satt til 27. august i år.

– Dette er viktige tiltak i arbeidet for økt sikkerhet på norske veier. Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier, sier Dale. Regjeringen innførte i 2013 et påbud om vinterdekk for tunge kjøretøy over 3500 kilo med unntak av løfteaksler. I 2014 ble påbudet utvidet med påbud om å gjelde alle aksler. Samtidig ble det ytret ønske om å se mer på kravene til vinterdekk på et senere tidspunkt, i lys av den tekniske utviklinga og tilgjengeligheten av ulike typer dekk, forklarer Dale.

Regjeringen ønsker ikke å gjøre som Tyskland der de gjør det samme, men har der bestemt at de skal ha en overgangsperiode fram til september 2024 for bruk av dekk merket M+S produsert før 31. desember 2017.

– Vi ønsker en skjerping etter samme mønster som i Tyskland, men av hensyn til trafikksikkerheten i Norge skal disse reglene innføres uten en overgangsperiode. Målet er å få dette gjennomført så raskt som mulig, og helst før neste vintersesong, sier Dale.

Ukritiske oppdragsgivere

– Å gjøre norske og ikke minst nordnorske vinterveier tryggere er en prosess som krever mer en et krav til bedre dekk og høyere bøter, sier Ramon Lind.

– Det handler om veier som er dimensjonert for denne trafikken, om teknisk kunnskap ved bruk av kjøretøyet på snø og is og om holdninger og kultur. Imidlertid er dette en viktig begynnelse og et signal ut i Europa om at det er slutt på at hvem som helst kan kjøre hva som helst på veiene våre, sier hun.

Lind er glad for utspillet til Dale og håper nå både folket og politikerne tvinger fram gode og varlige løsninger.

– Norge har et godt fagmiljø som kan gi Dale og Vegdirektoratet tilbakemelding på høringen. Det er videre viktig at vi forbrukere slutter å juble over fri frakt og forstår at det har sin pris både i sosial dumping blant østeuropeiske sjåfører og ukritiske oppdragsgivere, sier Lind.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse