annonse

Til fjells med laaaang last

: Vogntoget på tur opp ved Karihaugen. (Alle (Foto: Sverre Idar Lakså)
: Et dansk firma står for den lange spesialtransporten. (Foto: )
: Vogntoget måler godt over 60 meter. (Foto: )

SORTLAND: De lengste komponentene som skal fraktes opp til vindkraftverket på Ånstadblåheia er over 60 meter lange. Det kreves spesialutstyr for å kjøre dem opp, og torsdag ble løypa prøvekjørt for å se at alt går som planlagt.

Sverre Idar Lakså

Det er ikke sjelden man ser en følgebil med skiltet bred last, men mer sjeldent er det å se en følgebil med skiltet lang last. Denne sommeren vil brukere av veinettet mellom Sortland havn og Holmstaddalen se disse skiltene ofte. Fra og med 23. juli og seks uker framover skal nemlig delene til 14 vindmøller fraktes fra havna på Sortland og opp til Ånstadblåheia. Dette vil innebære at veistrekningene blir stengt i kortere og lengre perioder, men Halvard Fjukmoen i politiet lover at når folk skal til og fra arbeid skal de slippe å beregne tid til å vente på spesialtransporten.

– Vi kommer til å ha opphold i to perioder hver dag. Om morgenen vil vi ikke kjøre mellom klokka 06.30 og 09.00, og om ettermiddagen vil vi ikke kjøre mellom klokka 14.00 og 17.00, også blir det ikke kjøring på søndagene, forklarer Fjukmoen til Bladet Vesterålen.

: Et dansk firma står for den lange spesialtransporten. Foto:

Resten av døgnet må brukere av veiene mellom Sortland havn, gjennom Vestmarka industrifelt og over til Holmstaddalen belage seg på å vente. Noen av komponentene er over 60 meter lange, mens andre deler er opp mot 130 tonn tunge.

– For de lange delene vil vi ha bruk for hele veien slik at vogntoget kan svinge ut for å klare svingene, og for de tunge delene vil vi bruke hele veibredden. Veiskuldrene her er ikke laget for så tunge transporter, så vi kommer til å kjøre midt på veien. Tar vi så tunge ekvipasjer helt ut på veiskuldra kan det i verste fall rase ut, sier Fjukmoen.

Transportselskapet som skal frakte delene opp kommer helt fra Danmark, og det spesialbygde vogntoget kan forlenges til nærmere 70 meters lengde.

– Når det trekker seg helt sammen er det ikke lengre enn et vanlig vogntog, forklarer Fjukmoen.

I kryssene på Sortlandssida er det laget egne svinger for at vogntoget skal komme seg gjennom, og for de svingete bakkene opp mot Holmstaddalen brukes en helt spesiell funksjon på bakvogna til vogntoget.

– Du kan nesten si at ekvipasjen har to sjåfører, en kjører trekkvogna, mens sjåfør nummer to styrer svinginga på bakvogna ved hjelp av en fjernkontroll. Han sitter i følgebilen bak og ser til at bakvogna hele tiden er på rett plass på veien, sier Fjukmoen.

: Vogntoget måler godt over 60 meter. Foto:

Han var godt fornøyd med torsdagens prøverunde.

– Det gikk greit gjennom kryssene på Sortland, vi tok ikke borti noe som helst. Når delene kommer skal enkelte skilt og busskur monteres ned for å være helt sikker.

Fjukmoen sier det vil merkes at delene skal fraktes opp, men at veien vil bli stengt i puljer.

– I sentrum blir det fort kø når trafikken stoppes. Derfor kommer vi ikke til å stenge lengre enn fem minutter, men strekninga over Holmstaddalen vil nok bli stengt litt lengre, sier han.

– Det blir transport stort sett hver dag fra og med den 23. juli, men vi håper at ved å holde oss unna rushtidene, så blir det ikke så store problemer. Vi kommer også til å sette opp skilt med transporttidene, slik at folk kan planlegge dersom de må kjøre tidligere for å være sikker på å rekke fram, sier Fjukmoen.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.



annonse

annonse

annonse