annonse

Vil la «kystbåten» vokse

: «Kystbåten» er blitt stadig større. Her levererer Asbjørn Selsbane kystkvote på Myre. (Foto: Trond K. Johansen)

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår å endre lasteromsbegrensningene for kystfiskeflåten.

mareno@blv.no

Departementet sender i dag på høring et forslag om å endre deltakerforskriftens bestemmelser om en øvre grense for størrelsen av kystfiskefartøy fra 500 kubikks lasteromsvolum.

– Vi mener endringer i lasteromsbegrensningene vil gi fartøyeierne mer fleksibilitet til å rigge fiskebåtene slik de selv finner det mest hensiktsmessig, sier fiskeriminister Per Sandberg.

– Vi vil fram til 8. november høre på to alternativer: Ett er å heve den generelle lasteromsgrensen fra 500 til 600 eller 700 kubikkmeter, mens det andre alternativet er å forskriftsfeste en ny og snevrere definisjon av hva som skal regnes med når man måler lasterom. Begge alternativene vil åpne for større kystfartøy enn i dag, sier Sandberg.

Tidligere var det lengda på fiskebåten som avgjorde om den måtte regnes som havfiskefartøy eller kystfiskebåt. Nybygde fiskebåter fikk avtagbar baug-tupp for å unngå at båten ble for lang.

I 2008 ble størrelsesbegrensninga endret fra 29 meter til 300 kubikks lasteromsvolum. To år seinere – i 2010 – ble volumbegrensninga endret til 500 kubikk.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.



annonse

annonse

annonse