annonse

Forskningsfartøyet G. O. Sars: Myreværinger ved roret

1469620910062.jpg
Svein Roger Fredheim er overstyrmann og John Hugo Johansen skipper ombord på forskningsfartøyet G. O. Sars, som nå ligger til kai på Myre. (Foto: Tone M. Sørensen)
1469620913751.jpg
G. O. Sars er trolig verdens mest avanserte forskningsfartøy, og et imponerende syn når den klapper til kai. (Foto: Tone M. Sørensen)

ØKSNES: Skipper og overstyrmann på det som kanskje er verdens mest avanserte forskningsfartøy, G. O. Sars, er begge fra Myre. Tirsdag kom skipet inn til Myre etter et tokt der forskerne har studert dypvannskorallrev utenfor Øksnes.

  • Tone Marit Sørensen

Svein Roger Fredheim er overstyrmann om bord på G. O. Sars. Forskningsfartøyet, som er hele 76,5 meter langt og 18 meter bredt, var et imponerende skue da det seilte inn i havna og la til ved Myre fryseterminal.

Heim til bryllupsdagen

– Off, ja vi har vært ute kjempelenge, humrer Fredheim spøkefullt, og legger til at det bare er syv dager siden skipet la ut på tokt, den 20. juli.

– Det er fint å komme til land på heimplassen, det er det absolutt. Båten er blitt adoptert til Myre. Dette er den eneste plassen i landet som vi anløper gratis, sier skipper John Hugo Johansen.

Overstyrmannen Svein Roger har det imidlertid travelt med å komme seg i land. Det er seint tirsdag kveld og en viktig dag i morgen:

– Om en time har jeg 20 års bryllupsdag, derfor skal jeg skynde meg heim!

Undervannsrobot

 G. O. Sars er oppkalt etter Georg Ossian Sars som var en norsk marinbiolog, havforsker og professor i zoologi fra 1874.

Om bord arbeider norske og internasjonale forskere mens de er ute på tokt, for å undersøke alt fra havstrømmer til effekten av klimaendringer og dypkorallrev.

Stemningen om bord er god. Det spøkes med at skipperen er den minst autoritære i hele rederiet, noe de ville ha funnet ut hvis de hadde våget å snakke med han, ifølge skipperen selv, som får den fornøyde marinbiologen og toktlederen til å le.

– Dette er Norges mest avanserte forskningsfartøy, om ikke verdens mest avanserte. Jeg tror ikke vi lyver når vi sier verdens mest avanserte, hvertfall når det gjelder hvor mange forskjellige ting vi kan utføre, sier John Hugo Johansen.

Om bord har de med seg verdens mest avanserte undervannsrobot Ægir 6000, oppkalt etter havguden i norrøn mytologi. Roboten styres av en ROV-pilot, og gir en helt ny rekkevidde for forskerne ned i havdypene.

Etterspurt

– Det er både artig og utfordrende å være skipper. Vårt ansvar er å sørge for at forskene får gjort de undersøkelsene som de skal, at de smiler ikke bare når de går om bord, men også når de går i land, sier Johnsen, som har vært skipper på G. O. Sars siden dag én.

– Vi har vært ute på mange forskjellige tokt, til Svalbard og vi har vært en tur i sørishavet også. Det var en utfordring. Men alt har gått veldig fint, vi har ikke hatt mange stopp på grunn av driftsfeil, sier han.

Blant forskerne, både internasjonale og norske marinbiologer og havforskere, står skipet høyt i kurs.

– Derfor er vi blant de med flest driftsdøgn. Vi får ikke ligge mye tid stille ved kai, fordi skipet er veldig etterspurt blant forskerne. Dette er en flott plattform å jobbe fra, sier han.

Godt å komme heim

Toktet G. O. Sars har vært ute på, har vært vellykket, og forskerne har fått gjort både de undersøkelsene og tatt de prøvene som de ønsket.

Å manøvrere 76,5 meter båt til kai ved fryseterminalen på Myre, går helt greit.

– Tidligere var det nokså trangt å legge til her. Selv erfarne fiskere herfra som har anvanserte båter, var imponert over hvordan vi manøvrerte inn. Nå er det gjort denne utvidelsen her, og utdyping av innseilinga og det er veldig fint å legge til, sier skipperen om heimhavna.

– Nå er det godt å komme heim en tur, det er det. Og nå må jeg gå, for ho mor står på kaia!

annonse