annonse

Årsmøte i Vesterålen Padleklubb søndag: Gir tips til vinterpadleturen

1487757185817.jpg
Søndag deler Vesterålen Padleklubb av sine erfaringer, også til ikke-medlemmer. (Arkiv (Foto: Tor Johannes Jensen)

SORTLAND: Vesterålen Padleklubb har årsmøte søndag 26. februar. Det inkluderer også tur med praktisk vinterpadling, foredrag og boksalg ved padleguide Jann Engstad, og trekning av 10 på skjæret.

• (Pressemelding)

– Dette er en fin anledning til å få et innblikk i hva padleklubben driver med, gleden med vinterpadling, påfyll av faglig input når det gjelder sikkerhet fra Engstad, og info om klubben og hva vi driver med. Det å få innsikt fra en som lever og ånder for padling og natur må jo være en ren gavepakke når du i tillegg kan få skreddersydde turer via padleguiden til Jann, frister nestleder i klubben, Wenche Edvardsen.

Jann Engstad har guidet padleturer og holdt kurs i årevis, og deler gjerne av sin erfaring. Nylig ga han også ut en padleguide for Lofoten, som han har med seg for salg.

Vinterpadling i praksis

Men først, på formiddagen blir det praktisk vinterpadling på tur, med tips og triks for å få en fin og trygg opplevelse også når det er kaldt.

For det å padle på vinteren er kanskje særlig fint, med god sikt i havet og mye fugle- og dyreliv å se underveis.

– Det å høste kunnskap og dele erfaring med andre padlere blir det selvfølgelig anledning til her, sier nestlederen.

Denne turen er åpen for alle som har kajakk og kan kameratredning. Den vil gå i Sortland-området, og turmål velges etter værmelding tett før helgen.

Erfaren guide

På ettermiddagen blir det foredrag ved Engstad, som i pausen selger guideboka. Dette er også selvfølgelig åpent for alle.

Det blir også trekning av årets premier for innsatsen i 10 på skjæret, som ble mer populært i år enn i fjor. Med over tjue poster i hele Vesterålen har det vært en hel del å velge i.

– 10 på skjæret er en ren vitaminpille og påskudd til å komme seg ut og se den vakre naturen vår fra en annen vinkel, gjerne med selskap av andre padlere, sier Edvardsen.

Trygg padling

Etter at de morsomste tingene er unnagjort blir det også et årsmøte. Padleklubben har fått flere medlemmer de siste årene inkludert 2016, og har nå medlemmer i alle vesterålskommunene.

– Vi merker økt interesse både for padling og klubben, noe vi setter stor pris på. Ett av våre mål er å fremme trygg padling gjennom våre aktiviteter, og veldig mange av våre arrangementer er derfor åpne også for ikke-medlemmer.

I året som gikk har klubben fått en god del økonomisk støtte, og har dermed fått kjøpt inn flere kajakker og annet utstyr. Dette gir økte muligheter for å la folk prøve padling, og arrangementer for hele familien.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på blv.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse