Lanserer bru mellom Bø og Hadsel

Skisse til bru mellom Bø og Hadseløya.

Skisse til bru mellom Bø og Hadseløya. (Foto: )

Bø-ordfører Sture Pedersen vil bygge bru mellom Bø og Hadsel, finansiert med vindmøller, tidevannskraft og bølgekraftverk. LESERREAKSJON: Dette er bare utrolig morsom lesing! Hurra for alle dere som tror på innovasjon og utvikling! Hvis dere fortsetter sånn kan det hende vi kommer hjem igjen :-))

DEL

Da Pedersen ønsket velkommen til fylkestinget på Stokmarknes mandag, på vegne av Vesterålen, la han fram ideen om ei bru mellom Bø og Hadseløya, i utgangspunktet mellom Snarset i Bø og Dragnes i Hadsel.

– Bø er en fantastisk kommune, men et endepunkt. Dette vil jeg gjøre noe med. Nå er jeg kommet så langt som til å si at dette vil vi gjennomføre, sa ordføreren til fylkestinget. Han slo fast at Bø og Hadsel har mange generasjoners tradisjon for kontakt, men har mistet mye av det etter at det meste av transporten begynte å gå langs veiene.

Vindkraft, havstrømmer, bølgekraft

– Vi skal ha vindmøller i brua, sa han, mens fylkestingspolitikerne gispet.

– Og vi skal ikke bare utnytte vinden, men lage strøm av bølgene, la han til.

– Og så skal vi utnytte havstrømmene, tilføyde han, til applaus fra hele fylkestinget.

Rundkjøringa i Vesterålen

– Jeg er overbevist om at det å komme 20 minutter fra Stokmarknes og flyplassen, vil gjøre Bø til nesten midtpunktet i Vesterålen. For helsepersonell vil det være en fantastisk tanke. Det er mange som kan tenke seg å jobbe i det nye sykehuset, slo Pedersen fast.

Imponert

– Vi er ganske imponert. Og det er tenkt store tanker om bruer i Vesterålen før. De er her nå, kommenterte fylkesordfører Mariette Korsrud (Ap) etterpå.

Norges lengste

– Dette blir Norges lengste bru. Avhengig av utfyllinger, kan den komme opp i 3,8 kilometer, sier Ben-Tommy Eriksen, som har laget skisser av brua og kommet opp med tanken om vind- havstrøms-, og bølgekraftverk. Han understreker at skissene ikke er ferdig utviklet, men mer som skisser.

Trenger konsesjon

– Nå skal vi bygge. Dette er et stadium vi har forlatt. Nå trenger vi ikke penger, men konsesjon, sier Pedersen til blv.no.

Brutraseen er valgt ut fra havstrømmer og mulighet for gunstige vindforhold. Sjøen er rundt 250 meter dyp på det meste her.

– Men det tekniske er ikke en begrensning. Vi er i dialog med Sintef for å se hvor mulig dette er, tilføyer Eriksen.

To hoder

Ordføreren i Bø har syslet lenge med tanken på en forbindelse mellom Bø og Hadsel, mens Ben-Tommy Eriksen i Bø-bedriften Nornet har på sin side arbeidet med tanker om å utnytte bruer til kraftverk. Da Pedersen nevnte sin tanke for Eriksen, slo de sine gode ideer i hop.

Pilotprosjekt

Brua må ha seilingshøyde for skip, og jo høyere den er, jo mer vind fanger den. Som et utgangspunkt er den tegnet med en høyde på 200 meter på spirene.

– Det vi håper, er at noen skal se på dette som et pilotprosjekt, og at for eksempel Statoil vil være interessert i å være med på det, sier Eriksen.

Blant fordelen med de vertikale vindmøllene som er tenkt brukt, er at de ikke dreper fugl i samme grad som de konvensjonelle, og at de er langt mer støyfrie.

Hva mener du om bru-planene? Si din mening i kommentarfeltet under.

Artikkeltags