Artikkelforfatter: Bjørnar Sellevold. Foto: Fredrik Sørensen

Båtbygging på Haugnes

Av Bjørnar Sellevold, Andenes

Bygda Haugnes er forlengst avfolka. Området er nå som kjent del av Andøya flystasjon.

De siste flyttet fra Haugnes i 1974. Av og til så får jeg lyst til å skrive om hendelser på Haugnes og/eller næringsvirksomhet.

Denne gangen noen ord om båtbygging på Haugnes.

Det var Andreas Lorentsen som tok initiativet og eide båtbyggeriet før siste verdenskrig.

Lorentzen var også ordfører i tidligere Andenes kommune.

Lorentsen hadde med seg følgende arbeidere på båtbygging og båtreparasjoner: Arnulf Norvoll, som var motorkyndig, og de andre på sin måte spesialister på trearbeid. Spesialister på å håndtere øksa var Ole Pettersen, Jørgen Wikhaug, Aron Ursin og Albert Pedersen (Persa).

Mesteparten av treplankene til båtbygging måtte håndteres med øks – sag bruktes veldig lite.

Det ble bygd til sammen 13 fiskebåter på Haugnes. I tillegg reparasjoner og forlengelser. Den siste forlengelsen var MS Lomen fra Andenes. Den ble forlenget fra 42 fot til 52 fort. Båten hadde en 30 HK Wichmann til motor.

Alt av båtbygging på Haugnes skjedde ute i Guds frie natur.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Alt dette er verdifull lokalhistorie.

Jeg skriver dette etter notat/samtale i 2009 med Asbjørn Stenersen.