Full klaff: Andøya viste seg fra sin beste side da NRKs sommerbil dukket opp forrige fredag. Her er programlederne Tuva Fellmann og Ronny Brede Aase på besøk i Oksebåsen. Foto: Fredrik Sørensen

Her traff NRK blink igjen

For to år siden lot en hel nasjon seg fascinere av «Monsen minutt for minutt». Lars Monsen gikk fire ukesturer i områdene Hardangervidda, Jotunheimen, Vesterålen og Indre Troms, og NRK ble med for å filme det hele minutt for minutt. Programmet var på manges lepper, akkurat som «Hurtigruten minutt for minutt» var det i 2011. I tillegg har «Sommerbåten» over flere år vist fram kriker og kroker i landet som ellers ikke vies så stor oppmerksomhet.

NRK har gjennom årenes løp fått en del kritikk for å ikke heve blikket, og for å bruke for mye ressurser innafor ring 3 i Oslo. På samme måte som at NRK Nordland fra tid til annen får slengt etter seg bemerkninger om at de i realiteten er NRK Bodø. Den diskusjonen skal vi ikke begi oss inn i nå.

Nå er det tid for litt velfortjent applaus. NRK har nemlig truffet blink med ei stor sommersatsing igjen. Med «Sommerbilen minutt for minutt» reiser statskanalen på bilferie gjennom vårt eget land. Seerne inviteres med på en biltur som strekker seg over seks uker gjennom sommer-Norge, og sist uke fikk Vesterålen besøk. Og for et besøk det ble.

Etter å ha kjørt gjennom vakre Senja i tåke og regn, våknet programlederne Tuva Fellmann og Ronny Brede Aase opp til sol og strålende sommervær på Andenes forrige fredag. De kjørte vestsida av Andøya, og stoppet blant annet ved Andøya Space Center og Nordtun gård. Hundretusener av tv-seere fikk et innblikk i surfemiljøet på øya lengst nord i Nordland, og de fikk se den storslåtte naturen med hav, dyreliv og mektige fjell.

Dagen etter var Fellmann og Brede Aase på plass i Hadsel. De startet på Melbu, og kjørte videre til Stokmarknes. Der gjorde de et stopp for å vise fram det ikoniske Hurtigrutemuseet som nå tar form. Ferden gikk videre i retning Lødingen, via Sortland og Sigerfjord, og flere vesterålinger ble invitert med på turen for å snakke om regionen.

Vesterålen fikk både fredags- og lørdagskvelden på NRK. I beste sendetid. Seertallene rapporteres å ha vært bemerkelsesverdig gode. Det er vanskelig å verdisette effekten, men den er stor. Å få regionen vist fram to kvelder på rad på riksdekkende tv, mens den bader i sol, har trolig sekssifret verdi når det gjelder markedsføring. Akkurat i år var det nok ekstra viktig, ettersom utenlandske turister så å si er helt fraværende på grunn av restriksjonene knyttet til koronaviruset.

Med sine sommersatsinger har NRK gjort det til tradisjon å vise fram hele landet. Det har de gjort på en forbilledlig måte. NRK-lisensen er historie, men vi betaler fortsatt for en reklamefri statskanal. Da er det på sin plass at det stilles krav og forventninger til innholdet. At vi får programmer som dette, er i så måte like viktig og riktig som det er gledelig.