Nord-Norgebanen: Jonas Gahr Støre er på desperat jakt etter saker for å gjenreise partiet i nord. Arbeiderpartiets programkomité vil nå bygge Nord-Norgebanen. Foto: Tor Johannes Jensen

På tur tilbake på skinnene i Nord-Norge og Vesterålen

En enstemmig programkomité i Arbeiderpartiet går inn for bygging av Nord-Norgebanen. Det ble klart tirsdag, på en pressekonferanse i Tromsø, passende nok på utestedet Tromsø Jernbanestasjon.

At Arbeiderpartiets programkomité har konkludert slik den har, bør ikke komme som en overraskelse, selv om partiet stemte imot bygging så seint som i mai. Arbeiderpartiet er som kjent på desperat jakt etter saker som kan gi vind i seilene, og spesielt i nord, der partiet har slitt blytungt de seneste årene. Nord-Norgebanen er potensielt en sak som vil kunne bidra til nettopp det, selv om den alene ikke vil være nok.

Det gjenstår selvsagt å se om dette føyer seg inn i rekken av festtaler, attpåtil framført på et vannhull i Nordens Paris, eller om Arbeiderpartiet mener alvor. Første svar får vi på landsmøtet neste år. Det er vanskelig å se for seg at landsmøtet overkjører programkomitéen i en så viktig sak for Nord-Norge som dette, kort tid før et skjebnesvangert stortingsvalg. Men man kan jo ikke utelukke det heller. Arbeiderpartiet sentralt har de seneste årene ikke vært spesielt flinke til å lytte til sine egne i nord. Hvis dette skulle markere et skifte, er det både bra og etterlengtet.

Hvis Arbeiderpartiet attpåtil vinner valget neste høst, og gjør ord til handling, blir Nordlandsbanen forlenget fra Fauske til Tromsø, mens den 42 kilometer lange Ofotbanen mellom Narvik og svenskegrensa vil få dobbeltspor. Det er et gigantisk og svindyrt samferdselsløft, i en landsdel som sårt trenger det.

Og hvis Arbeiderpartiet virkelig mener alvor i dette forsøket på å gjenreise seg i nord, så bør de se Nord-Norgebanen i en større sammenheng. Innbyggertall og godsmengde tilsier at banen selvfølgelig bør bygges med ei arm til Lofoten og Vesterålen. Ikke minst av hensyn til miljøet, og de store mengdene med fisk som skal ut til markedene.

Det er lang vei fra et forslag i Arbeiderpartiets programkomité, til flertall i Stortinget. Men gjennomføring av Nord-Norgebanen, med arm til nettopp Lofoten og Vesterålen, vil være et viktig steg for å få Arbeiderpartiet opp på skinnene igjen i en landsdel og region der tilliten i beste fall er tynnslitt.

Les også
Her er Ap-tungvekternes oppskrift for å vinne Nord-Norge
Les også
Oppdeling av Hålogalandsveien: – Blir forsinkelsen to uker eller to år?