– Både nettavisen og papiravisen kommer nå med nytt design. Dette er noe vi tror og håper leserne vil sette pris på. Nye tekniske løsninger og grafiske profiler blir tatt i bruk. Digitalt vil vi få helt nye presentasjonsmuligheter enn tidligere. Dette vil gi større spillerom i avisens uttrykksform digitalt, noe vi lenge har savnet, sier ansvarlig redaktør i Bladet Vesterålen, Karl-Einar Nordahl.

Avisen kommer til å se litt annerledes ut, både på nett og i papir, men Nordahl sier leserne vil kjenne igjen Bladet Vesterålen.

Bladet Vesterålen øker opplaget

Bedre innhold

Nordahl er også trygg på at de nye løsningene vil forenkle jobben for journalistene. Bladet Vesterålen vil gjennom det nye samarbeidet få tilgang til flere verktøy for å måle lesernes bruk av nettavisen, slik at man har bedre oversikt over hva ulike lesergrupper ønsker seg.

– Dette gleder vi oss veldig til. For en lokalavis vil det alltid være viktig å treffe så bra som mulig med sakene. Internt vil vi være opptatt av tilbakemeldingene fra leserne. Det blir spesielt viktig å sikre at også de under 40 år blir avislesere, sier Nordahl.

100-årsjubilanten Bladet Vesterålen vokste mest i Nord-Norge

Først med hendelser og viktige nyheter

Han forteller at nyheter, hendelser, næringsliv og mennesker fortsatt vil ha en stor plass i avisens satsing.

– Vår ambisjon er at vi alltid skal være først med hendelser og viktige nyheter fra vår region, sier han.

Bladet Vesterålen inngår samarbeid med Amedia

– Vårt mål er at sakene vi publiserer skal fenge og interessere flest mulig. Dette gjelder også innenfor det lokale sports- og kulturlivet. Det betyr at vi konstant vil være på jakt etter de gode historiene, de nære og tette møtene og de små og store skjebnene. Vi vil derfor også oppfordre alle lokale krefter innenfor kultur- og idrettsliv om å ta kontakt med oss, spille inn forslag til gode historier og holde dialogen kontinuerlig med oss. Vi har stor tro på at dette i sum skal bidra til å gi avisen og nettavisen et løft, sier Nordahl.

I forbindelse med omleggingen til ny nettavis, byttes Bladet Vesterålens innloggingsverktøy ut med Amedias aID. I løpet av tirsdagen vil det nye innloggingsverktøyet skrus på, og ei oppskrift på hvordan du oppretter aID-bruker vil bli å finne på blv.no.

Oppgang på et halvår: 600 flere leser Bladet Vesterålen