Vikanøy på Hamek i Harstad for siste finish etter ankomst fra verftet i Tyrkia. Reder Jon-Edvard Johnsen, Erlend Johnsen og maskinsjef Tor-Einar Martinussen. Foto: Mareno Leonhardsen

Nå er båten i havn – men ikke helt klar: Finkjemmer alt før fiske

BØ: Nye Vikanøy får siste finpuss før det skal i arbeid: – Jeg gleder meg til vi har fisk i båten, og har fått alt til å virke som det skal, sier John Martin Johnsen i Havbør.

– Jeg føler kanskje på et ekstra ansvar, som har fulgt byggearbeidet i Tyrkia, sier nestleder i Havbør, John Martin Johnsen.

Bladet Vesterålen traff utålmodige fiskere på Hamek i Harstad etter første anløp i regionen for nybygget, som skal videre til Tromsø for rigging av fabrikken på fiskdekket, der fangstbehandlinga foregår. Bedøving, bløgging og sløying, pakking – avhengig av fiskeslag og anvendelse.

Foreløpig henger mange kabler klar – og transportbandene er ikke kommet på plass. I tillegg til småpusk som gjenstår, skal det gjøres en reparasjon etter en vannlekkasje som oppsto i forbindelse med prøvekjøring.

Les også
Skader på «Vikanøy»

Gransker hver meter

Kritiske øyne gransker detaljer over tusen kvadratmeter, i forsøk på å avsløre hva som kan justeres. Ikke alt lar seg prøve ut i 3D-modellering. Arbeidet må gå uhindret, når hundre tonn fangst venter ved skutesida og skal om bord med minst mulig påkjenning på rygg og armer. Og på råstoffet. Maskinsjef Tor-Einar Martinussen har oppmerksomt oppsyn med det som foregår i dag.

– Det må ikke være hindere eller noe å snuble i, nei. Sånt må ordnes straks.

Grovbygd

Nybåten er ti meter lenger enn forgjengeren av samme navn, og grovbygd så det holder. Elektrovinsjene er enorme, og vi ser kvitmalt rekkverk dimensjonert som kloakkrør. Hovedmotoren fra Yanmar er på 2.600 hestekrefter.

– Overdimensjonert, sier karene.

Små havner

Pappa og reder Jon Edvard Johnsen er mest i spekulasjon om hvor fartøyet skal anløpe i Bø, og bemerker at bygdas havner er akterutseilt, slik flåten har utviklet seg: Nye Vikanøy er 44,2 meter lang og 11,5 m bred.

– Den er dobbelt så stor som Bøtrål 4 var, skal du være klar over. 950 bruttotonn. Jeg er usikker på hvor vi skal gjøre av oss i Bø. Vi kan ikke komme trygt inn og ligge ved våre egne kaier.

Nordnorsk signatur

Som Bladet Vesterålen tidligere har meldt, er Vikanøy bygd i Tyrkia, mens tredjeparten av utstyret kommer fra norske leverandører – til 25-30 millioner. Melbu Systems har, for eksempel, levert fabrikken der fisken bløgges, sløyes og gjøres til. Selve bygget er prosjektert av NSK Ship Design.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Erfaring: 87-årige onkel Halvard Johnsen i skipperstolen på Vikanøy. Han var i mange år på familiens første Vikanøy, hvorav han anslår 13-14 år i styrehuset. Her med reder Jon Edvards søster Rigmor i bakgrunnen. Foto: Mareno Leonhardsen

Det er akkurat 70 år siden Johnsen-familien fikk bygd sin første Vikanøy. Rederens 87-årige onkel Halvard Johnsen er samtidig med oss om bord for å gratulere. Han var med på familiens første satsing på 1950-tallet, og følger fortsatt med på alt som skjer. Som han gjorde da forrige båt ankom, stiller han også i dag med sjølbakt bløtkake. Og han er imponert over brua, arbeidsdekk, flotte lugarer og messe:

– Litt overrasket over at her ikke er ratt i styrehuset i det hele tatt. De har vel annet til sikkerhet. Gode mat- og boforhold skulle bare mangle. Det må de ha, – de tilbringer jo halve livet om bord, sier pensjonisten. Litt som skipper Odd Arne Pedersen:

En opplevelse

– Jeg står om bord til vi er i Tromsø, så drar jeg heim på fri. Det skal bli godt, etter ei økt på fem uker. Men jeg ville ikke vært uten turen fra Tyrkia, slår han fast. Også yngstemann Erlend (23) forteller at det har vært en opplevelse å hente heim arbeidsplassen på egen kjøl, fulgt av delfiner på leia.

Les også
Havbør A/S har inngått avtale om bygging av nye Vikanøy

Driftig

Rederiet har gode kvoter å fiske på, og et mannskap på 12, som arbeider i ei skiftordning, i tillegg snarturer heime ved redskapsbytte, når det legges om til annet fiske. Disse karene ligger ikke halve året ved kai, – det er torsk, sei, og pelagisk som sild og makrell.

Reder Jon-Edvard Johnsen sammen med onkel Halvard Johnsen (87) ved dokken i Harstad. Foto: Mareno Leonhardsen
John Martin Johnsen har fulgt bygginga i Tyrkia og føler ansvar for at alt fungerer. Foto: Mareno Leonhardsen
Yngstgemann i mannskapet, Erlend Johnsen, viser oss rundt om bord i fiskebåten, her på brua. Foto: Mareno Leonhardsen
En del av mannskapet på Vikanøy samlet ved dokken: Pål Ivar Ditlevsen, Arthur-Arne Pettersen, reder Jon-Edvard Johnsen, Odd Arne Pedersen og Erlend Johnsen. Foto: Mareno Leonhardsen
Båten i den store dokken hos Hamek, her spyles det for å finpusse bunnstoffet. Foto: Mareno Leonhardsen