Kjell, Frida og Tore Klausen og Harald Pedersen foran nye Skarholmen ved Klausenbruket i Sørsjyen.
Kjell, Frida og Tore Klausen og Harald Pedersen foran nye Skarholmen ved Klausenbruket i Sørsjyen. Foto: Mareno Leonhardsen

Nye Skarholmen er heime

BØ: – Som en ny verden, sier Skarholmen-mannskapet i Bø, vel heime fra Vestlandet med nybåten. Underveis nord har de også tatt en sildfangst og levert den til fabrikk.

Men sildfisket som mannskapet vurderte å gjøre unna nå skrinla de ganske fort, da prisene falt fra kr 4,30 da de reiste sør til kr 3,60 på kort tid. Mange kjøpere avsluttet også sesongen.

– Vi tok bare en liten slump i tre–fire kast som prøve, og avsluttet for denne gang. Det blir forhåpentlig bedre pris til høsten. Nå skal vi foreta noen arbeider på denne, så skal vi ta torsken på gammelbåten, før vi flytter en del utstyr over fra gammelbåten til denne. Men det innebærer en del arbeid med å flytte rettigheter fram og tilbake mellom fartøyene – ikke bare en gang men i flere omganger, for å fiske torsken på gammelbåten – og samtidig imøtekomme myndighetenes krav. Nye nummer må fjernes og andre males på, og navn må fjernes for at dette skal stemme.

– Og som dokumentasjon tok vi bilde av nummeret og sendte, men de måtte ha bilde av motsatt side også, sier karene muntert.

– Hvilke forbedringer innebærer fartøyskiftet?

– Først og fremst at vi får med oss betydelig mer fangst fra feltet. Dobling – og vel så dét – i lastekapasitet. For silda er det eksempelvis økt med 200 tonn til 330 tonn, og det har størst betydning når fisket foregår langt til havs, enten det er i Nordsjøen eller i havet nordafor.

Tavlerommet med styring av strøm og generatorer, og med mekanisk arbeidskrok for service og reparasjoner.
Tavlerommet med styring av strøm og generatorer, og med mekanisk arbeidskrok for service og reparasjoner. Foto: Mareno Leonhardsen
Harald Pedersen i kontrollrommet for maskinistene, og med vindu i støyveggen inn mot maskinen.
Harald Pedersen i kontrollrommet for maskinistene, og med vindu i støyveggen inn mot maskinen. Foto: Mareno Leonhardsen
– Utsikten fra brua er helt fantastisk i forhold til gammelbåten, sier Harald Pedersen.
– Utsikten fra brua er helt fantastisk i forhold til gammelbåten, sier Harald Pedersen.

– Alt er også grovere og mer solidbygd, for å tåle større belastninger til havs.

– Bekvemmelighetene for mannskapet om bord er betydelig bedre, forklarer mannskapet i den romslige messa, og båten har nesten like mange tomannslugarer som mannskapet er i antall – sju pluss lærling Frida.

Nyanskaffelsen har stabilisatortanker, og har betydelige dataløsninger som overvåker alle funksjoner, åpner og stenger ventiler til alt utstyr om bord – RSV, hydraulikk og andre tanker.

– Siden båten er større er det uansett roligere bevegelser, alt er romsligere og nytt og bra. Det ser bra ut, det vi har sett til nå, slår rederne fast, Kjell og Tore Klausen og Harald Pedersen.