Solid økning: Sammenlignet med i fjor opplever Rita Pettersen Tolnes (t.v.) en økning på over 83 prosent hva gjelder deltakelse i årets Rose sløyfe-marsj. Som medarrangør i år har hun fått sin datter Celina Pettersen Eide. Foto: Privat

83 prosent flere vil være med

LØDINGEN: Hele 110 deltakere stiller til start under årets Rosa sløyfe-marsj i Lødingen.

Årets utgave av Rosa sløyfe-marsjen er den andre i rekken i Lødingen. Fjorårets arrangement må så avgjort ha gitt mersmak.

– Omlag 60 personer stilte til start i fjor. Årets mål var å slå dette tallet. Det har vi så til de grader klart. Da påmeldingsfristen gikk ut var det registrert 110 deltakere, sier en særdeles fornøyd Rita Pettersen Tolnes.

I år som i fjor går marsjen av stabelen på Nes. For å skape en bredere ramme rundt arrangementet har Tolnes lagt inn en rekke tiltak.

– Jeg har fått Celina Pettersen Eide som medarrangør på årets marsj. Sammen ønsker vi å gjøre noe mer ut av tiltaket. Vesterålen brystkreftforening vil ha stand på tettstedet på formiddagen. De vil også være tilstede på Nes i forkant av marsjen. Paradekorpset stiller opp og «trommer» for ei god sak. Røde Kors vil være tilstede, sånn for sikkerhets skyld, opplyser Rita Pettersen Tolnes.

Samles på Brygga

Rosa sløyfe-marsjen er for folk i alle aldre. Her rusler eller springer deltakerne i nøyaktig det tempo som passer hver enkelt.

Med solid sponsing fra næringslivet i Lødingen kommune legges det i år opp til en sekvens med blant annet premieutdeling.

– Det blir sosialt samvær og premieutdeling på Lødingen Brygge etter marsjen, for de som ønsker og være med dit, avrunder Rita Pettersen Tolnes, som oppfordrer de som ikke skal delta til å ta turen til Nes for å heie på de som skal gå Rosa sløyfe-marsjen.

Fakta

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning.

Det er Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som sammen arrangerer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge. Siden oppstarten i 1999 har nordmenn bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken.

Årets tema for aksjonen er tidlig oppdagelse. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen mer skånsom. Koronapandemien har forsinket den offentlige mammografiundersøkelsen som tilbys alle norske kvinner mellom 50-69 år. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor. Husk å kjenne etter!

 (Kilde: Kreftforeningen)