Brønnbåten Ronia Diamond på vei inn til Sortland, eskortert av RS Knut Hoem.
Brønnbåten Ronia Diamond på vei inn til Sortland, eskortert av RS Knut Hoem. Foto: Per Rydheim

Grunnstøtte utenfor Klo

ØKSNES: Den splitter nye brønnbåten Ronia Diamond av Ålesund, gikk på grunn utenfor Klo i Øksnes ved 05-tida onsdag morgen.

– Båten har vært i dette områdeet flere ganger, så hva det var vi traff denne gangen, er jeg usikker på, sier Mariann Reite i Sølvtrans Rederi til Bladet Vesterålen. Hun tror at det kan være et lite hull i en av baug-tankene, men hadde ikke fått informasjon om omfanget av skadene onsdag ettermiddag. Båten gikk for egen maskin inn til Sortland for sjekk med dykker og eventuelt slippsett.

– Vi har vært i kontakt med flere slipp-selskaper i området for å høre om muligheter for slippsett dersom det skulle bli nødvendig, sier Reite.

Må i dokk

Båten ble eskortert av RS Knut Hoem fra Klo til Sortland, der dykker ble sendt ned for å sjekke skadene.

– Vi er nå ferdige med inspeksjonen, sier skipper Anders Remme-Klaussen til Bladet Vesterålen. Han forteller at båten har fått flere skader i baug og forkant av skipet. Det er ikke tvil om at en har hatt føling med fast fjell.

– Den sto fast på skjæret da vi kom til, men vi fikk dratt den av ganske lett. De var utrolig heldig med værforholdene noe som gjør at skadene er minimale. Det var helt flatt hav, sier Remme-Klaussen.

Marine Traffic
Marine Traffic

Han sier at skipet må i dokk for å få reparert skadene, men vet ikke hvor dette skal gjøres. Skadene må i alle fall repareres.

– Det ble da heldigvis ikke skade på verken mannskap eller miljø om bord og det er jo bra. Det var kun tredje vakta om bord på båten, så den er jo splitter ny, sier skipperen på RS Knut Hoem.

Merket i kartet

Ronia Diamond er en helt ny brønnbåt som ble levert i september til en pris på rundt 300 millioner kroner. Den har den siste uka gått i skytteltrafikk mellom Øksnes Vestbygd og Skutvik og har aldri vært borti noe under disse turene, før denne gangen.

– Joda, det er nok merket i kartet at det er en flu akkurat der, men det er ikke sikkert at det har vært så mye lavvann der ved tidligere passeringer. Det var akkurat begynt å flø da det skjedde, og det var nok veldig gunstig for båten og gjorde det lettere å få den av skjæret, sier Klaussen.