Havila-kystruten: Har bestilt to nye skip. Foto: Havila kystruten

Hurtigrutens konkurrent bestiller to nye skip

Havila Kystruten gir opp bygging av to skip i Spania. Nå har rederiet bestilt to skip til kystruta fra Tyrkia.

Havila Kystruten har inngått kontrakt med det tyrkiske verftet Tersan om bygging av de to siste kystruteskipene, sier rederiet i ei pressemelding.

Selskapet skal fra 2021 seile den klassiske sjøreisen mellom Bergen og Kirkenes med fire skip.

To av dem er under bygging hos tyrkiske Tersan, mens rederiet bestilte to hos det spanske verftet Barreras. Men byggingen av skipene i Spania har gått i stå på grunn av økonomiske problem hos verftet. Nå har Tersan i Tyrkia fått kontrakt på å bygge skip nummer tre og fire også. Planlagt levering er i slutten av 2021.

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll, sier i pressemeldinga at Tersan kan starte i løpet av få uker, og har alt av underlagsmateriell og erfaring med de to første skipene.

– Det vi ser hos Tersan med bygging av dei to første skipene, ser veldig bra ut. De holder framdriftsplanen, og kvaliteten på arbeidet er god, sier han.

Havila Kystruten sier i pressemeldinga at man har lånetilsagn som fullfinansierer alle de fire skipene på Tersan, til tross for den uavklarte situasjonen med Barreras i Spania.

– Vi får ferdig to nye skip som skal gå fra januar 2021. I påvente av de to neste skipene vil vi måtte bruke erstatningsfartøy, men uansett skip skal vi gi god og trygg transport og innfri det som er forventa av oss, sier han.

Les også
Havila jakter på erstatningsskip til Kystruten

Havila Kystruten har flere konkrete kandidater til erstatningsfartøy, og er i kommersielle samtaler med aktører.

– Vi ventar avklaring om ikke så lenge, sier direktøren.

Havila Kystruten er et familieeid, norsk rederi med hovedbase i Fosnavåg på Sunnmøre, og skal drive fire av de elleve skipa som seiler den klassiske sjøreisen fra Bergen til Kirkenes.