Nå er «Finnmarken» museumsklar

Vernebygget: Nordlys over vernebygget på Stokmarknes Foto: Bjørn Eide

HADSEL: Det klassiske hurtigruteskipet er ferdig på boks. Vernebygget på Stokmarknes er overlevert.

Peab Bjørn Bygg har overlevert vernebygget over hurtigruteskipet MS «Finnmarken» på Stokmarknes.

Her skal Hurtigrutemuseet fortelle historien om hva livsnerven langs kysten har betydd som transportåre for folk og gods, og etter hvert også som et attraktivt turistprodukt.

– Som lokal samfunnsbygger er vi stolte over ha fått bidra til å forvalte en så betydningsfull del av nordnorsk historie, sier Gro Skaar Knutsen, administrerende direktør i Peab Bjørn Bygg, i ei pressemelding.

Blant verdens største museumsgjenstander

MS «Finnmarken», som nå er bygd inn i glass og stål, er en av verdens største museumsgjenstander, og nå er skipet blitt en mer integrert del av Hurtigrutemuseet. Byggets form er inspirert av hurtigruteskipets fart og aerodynamiske form.

Bygget har tatt opp i seg elementer fra skipet, og spesielt den skrå formen er et typisk for 1950-tallet. Grunnflaten er på 2.000 kvadratmeter, og fasaden består av 2.500 kvadratmeter glass, så MS «Finnmarken» synes stadig godt i landskapet.

– Med sin spesielle arkitektur befester vernebygget seg som et av våre signalbygg i Nord-Norge. Her har vi forent gammelt og nytt på en moderne og framtidsrettet måte, og vi tror bygget vil være til stor glede for både lokalbefolkningen og besøkende, sier distriktssjef Per Ivar Rasmussen i Peab Bjørn Bygg i pressemeldinga.

Interessant og krevende

Tidligere i byggeprosessen: Anleggsleder Erik Fredriksen hos Peab Bjørn Bygg.

Peab Bjørn Byggs anleggsleder Erik Fredriksen, som selv er hadselværing, er veldig glad for å ha fått være med.

– Jeg var med da skipet ble satt på land i 1999 og har kjørt forbi her mange ganger. Det har vært en både krevende og artig jobb med mange utfordringer. Men nå er bygget ferdig, og det har blitt veldig stilig, sier han.

Han sier byggeprosessen har vært både interessant og krevende. Ved sjøkanten der skipet har stått plassert siden 1999 var det brådypt, med 20 meter rett ned til havbunnen.

– Vi måtte først sikre grunnen. Enorme mengder med masser ble brukt for å bygge ut området. Selve byggeprosessen videre har stort sett foregått metervis over bakken, ytterst på kaikanten, forteller anleggslederen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Takker lokale aktører

Vernebygget: Grunnflaten på Vernebygget er på 2000 kvadratmeter, og fasaden består av 2500 kvadratmeter glass. Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen

Bygget er dimensjonert for å tåle det nordnorske klimaet. Vernebygget skal kunne bevege seg opp til åtte centimeter ved full storm og orkan, ved hjelp av et «trekkspillsystem» over den eksisterende bygningsmassen.

– Mange lokale aktører har vært med på å dra i land dette prosjektet, og det har vært en enorm stå-på-vilje og en uredd og positiv holdning, som har bidratt til å gjøre det umulige mulig. Jeg tror vi alle synes det er stor stas å vite at vi har vært med på dette, sier Fredriksen.

Til sommeren

Peab Bjørn Bygg har også restaurert og bygd på den eksisterende bygningsmassen i tilknytning til Vernebygget, så hele Hurtigrutemuseet nå fremstår som nytt og moderne. Utenfor publikumsområdet er det bygget en egen avdeling med moderne kontorer med plass til ti personer.

Utstillingene vil være ferdig sommeren 2021, og da planlegges også offisiell åpning.

MS «Finnmarken»

Hurtigruteskipet MS «Finnmarken» ble kontrahert av Vesteraalens Dampskibsselskap, bygget av Blohm & Voss i Hamburg, og satt inn i hurtigrutetrafikk i 1956.

I sin tid var MS «Finnmarken» det mest moderne skipet som seilte langs norskekysten.

Skipet gikk i hurtigrutefart til 1993, og ble så gitt i gave til Hurtigrutemuseet.

I 1999 ble MS «Finnmarken» satt i land på Stokmarknes i tilknytning til museet, rett ved stedet der Hurtigruten i ble grunnlagt av kaptein Richard With i 1893.