Avising av et av Babcocks B250 ambulansefly. Foto: BSAA Foto: BSAA

– Pilotene har opplevd uregelmessigheten som en vridning i flyet

Babcock kommer med utfyllende informasjon etter at luftambulanseselskapet besluttet å sette fem av ambulanseflyene på bakken.

• Lørdag kveld har Babcock Scandinavian AirAmbulance sendt ut ei utfyllende pressemelding, etter tidligere å ha informert om å ta fem ambulansefly ut av tjeneste:

• Pilotene har opplevd uregelmessigheten som en vridning i flyet som varer noen sekunder, men datautskriften fra de aktuelle flyene viser at det ikke er feil på motoren.

• Babcock har identifisert problemet til å ligge i komponenter i overgangen mellom motor og propell. Her er det flere komponenter som skal spille sammen når propellvinkel og motorturtall endres før landing.

• Denne uregelmessigheten ble første gang identifisert i august, og siden da har det vært jobbet med å finne en løsning.

• Det er gjort korrigerende tiltak etter anbefaling fra flyfabrikant og motorfabrikant. Flyene ble da justert og sjekket.

• Det ble gjennomført flere egne verifikasjonsflyvinger etter at flyene var justert og sjekket, og det var ikke mulig å gjenskape vridningen.

• Da uregelmessigheten kom tilbake, besluttet Babcock å sette flyene hvor uregelmessigheten er identifisert, på bakken.

• Babcocks lignende B250 fly i Sverige har ikke erfart lignende uregelmessigheter.

• Det er krav om at åtte B250 og en jet skal være operative i tjenesten i Norge.

• Seks av de åtte B250-flyene skal være i døgnkontinuerlig beredskap, og de to siste er dagfly.

• I tillegg til de nevnte flyene har Babcock satt inn et ekstra dagfly i Alta på hverdager

• Det er i dag kun basene i Bodø og Tromsø som ikke har operative ambulansefly.