Klare: 26. mars skal Reflexit kjempe mot ungdomsbedrifter fra hele fylket. Men Sara, Ingrid, Iselin, Linda, Erle, Adam og Yonatan er klare. Foto: Christine Nevervik

Satser stort på lysende idé

HADSEL: Elevene på Hadsel videregående skole er både innovative og nyskapende. Etter å ha vunnet det meste på Vintermessen satser de skarpt mot fylkesfinalen for ungdomsbedrifter.

Bedriften kapret førstepremien i alle kategoriene den var påmeldt i under den årlige vintermessa, som ble arrangert for ungdomsbedriftene i Vesterålen i januar. Der tok Reflexit UB både prisen for beste logo, beste utstilling og beste markedsføring. 26. mars er det duket for fylkesmesse, der bedrifter fra hele Nordland deltar. Og elevene fra Hadsel er klare.

– Vi håper jo på seier.

Refleks

Det er den ene av de to bedriftene i faget entreprenørskap og bedriftsutvikling, Reflexit, som vant tre av fire mulige kategorier på vintermessa. De har utviklet et produkt som skal fremme trafikksikkerhet, særlig blant unge.

– Det er en kortmappe som kan festes på baksiden av mobiltelefonen, forteller daglig leder i bedriften, Sara Elise Endresen.

Med denne kortmappen følger det en lysende refleksbrikke som raskt og effektivt skal kunne festes på et gensererme, buksebein, eller kanten på en jakke, ved hjelp av magneter.

– Brikken, som vi ikke har fått fra produsenten ennå, skal kunne bidra til at man synes bedre i trafikken.

– Det er jo ikke den største refleksen i verden. Men en liten refleks er bedre enn ingenting, fastslår Endresen.

Leder: Sara Elise Endresen er daglig leder i bedriften Reflexit. Foto: Christine Nevervik

Trafikksikkerhet

Idéen er altså blitt til bedriften Reflexit, som de ti elevene har jobbet med hele skoleåret.

– Vi startet med en kartlegging der vi snakket med folk, forteller Endresen.

Da kom det blant annet fram at særlig ungdom ikke var flinke nok til å bruke refleks når de beveger seg ute i mørket.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg tror ikke det er det at de unge ikke vil bruke det, men det er så fort gjort å glemme. Særlig når man går ut av huset på dagtid og kommer hjem etter at det har blitt mørkt.

Nå håper de å kunne dele erfaringene sine med flere.

– Jeg tror særlig vi som etter hvert begynner å kjøre bil, blir mer og mer bevisste på dette, så det er mulig vi etter hvert kan ha foredrag og lignede i for eksempel ungdomsskolen, sier hun.

Produkt: Selve refleksbrikken er ennå under produksjon, men den magnetiske brikken skal etter planen passe inne i denne lille kortmappen. Foto: Christine Nevervik

Lærerikt

Håpet er selvsagt at produktet deres skal slå godt an.

– I dette faget kan vi velge om vi bare skal utvikle en idé, eller om vi faktisk skal skape et fysisk produkt.

Det siste kan være en risiko. Bedriften kan i verste fall bli sittende inne med ting den ikke får solgt.

– Vi har valgt å satse fordi vi har tro på idéen vår. Og det er veldig interessant, lærerikt og morsomt å få prøve seg, sier Endresen.

Nyskapende: Bedriften Cormeum har satset på et helt nytt brettspill, med mål om å gi barn kunnskap om livreddende førstehjelp. Foto: Christine Nevervik

Krevende

Den andre bedriften, Cormeum, har også utviklet et spennende produkt. Nemlig et brettspill, som har som mål å lære barn og unge om førstehjelp.

– Vi har kort i ulike farger der man for eksempel kan få et spørsmål, eller oppgave om å ta stilling til en bestemt situasjon, sier daglig leder i Cormeum UB, Brage Olsen Lind.

Han kan bekrefte at det å utvikle et helt nytt brettspill er en krevende prosess.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Målet er at det skal være pedagogisk og lærerikt, men artig. Heldigvis har vi hatt et godt samarbeid med flere, blant andre Røde Kors, sier han.

Og lærer i faget, Katrine Kristiansen? Hun er mer enn tilfreds.

– De er så selvgående at jeg er her mer som en veileder enn som en lærer. De klarer seg utrolig bra, skryter hun.

Selvgående: Lærer Katrine Kristiansen skryter av elevene. – De er utrolig selvgående, sier hun. Foto: Christine Nevervik