Storfornøyd med nyveien

Per Aage R. Olafsen er fornøyd med den nye adkomstveien til Rema 1000 på Selnes. (Foto: Sverre Idar Lakså)

Per Aage R. Olafsen er fornøyd med den nye adkomstveien til Rema 1000 på Selnes. (Foto: Sverre Idar Lakså)

SORTLAND: Kjøpmann Per Aage R. Olafsen ved Rema 1000 på Selnes er storfornøyd med den nye adkomstveien ned til butikken. – Alle som har vært involvert i dette prosjektet har gjort en formiddabel jobb, og de har tilpasset arbeidet på en slik måte at jeg ikke har tapt noe i omsetning, sier Olafsen til Bladet Vesterålen.

DEL

Den nye adkomsten til Rema 1000, Toyota og den kommende Biltema-butikken er stort sett ferdig. Det skal føres opp et gjerde langs fortauet.

– Veien er helt ferdig mot oss på Rema, men det skal monteres et beskyttelsesgjerde for å sikre fotgjengere mot fall.

I tillegg til at veien er rustet opp er det også bygd en støttemur mot parkeringsplassen til Rema, og denne er så høy at det er krav om gjerde.

– Støttemuren har også ført til at selv om den nye veien tar mer plass, så har vi fått en mer rommelig parkeringsplass, sier Olafsen til Bladet Vesterålen.

Like etter nyttår ble de nye gatelysene satt i drift, og veien ned framstår nå som oversiktlig og trafikksikker.

God ledelse

Arbeidet som er gjort med butikken startet med at transformatoren ble flyttet.

– Den var i utgangspunktet plassert feil, og slik den står nå har vi fått et veldig flott område med trafoen, kleskonteinerne og glasskonteinerne samlet helt innerst i kråa, forklarer Olafsen.

Han har bare gode erfaringer med prosjektledelsen i Vesterålskraft, Bulldozer Maskinlag og Sortland kommune.

– For meg som næringsdrivende har det vært veldig behagelig, for vi har gjennom hele anleggsperioden hatt en veldig god dialog. Det har vært veldig enkelt for meg å komme med innspill, og de har hele tiden lyttet.

De store arbeidene med adkomstveien ble avsluttet før julehandelen startet, og Olafsen har ikke merket arbeidene på omsetninga.

– Vi har ikke hatt noen nedgang i forhold til budsjettet. Den ene dagen da de byttet ut masser og veien var redusert til en fil var det litt roligere, men ikke nok til at vi merket noen nedgang.

Like etter nyttår ble de nye gatelysene satt i drift, og nå gjenstår bare en stolpe, som måtte spesialbestilles.

– De nyeste lysene er ledlamper, og etter hvert skal jeg også skifte ut mine lys på parkeringsplassen, slik at det blir bedre belysning for kundene.

Bygd for framtida

Den nye veien er dimensjonert for å kunne ta unna all tungtrafikken for hele området.

– Alle storbilene som skal til oss på Rema, Toyota og Biltema skal kjøre her. I tillegg er den bygd for å på sikt ta all trafikken til Felleskjøpet og de andre butikkene der borte, sier Olafsen.

Ved overgangen til Vesterålsgata er det bygd en trafikkøy, og det er laget et platå opp mot hovedveien.

– Det er nye krav som sier at alle lastebiler som skal opp herfra skal ha plass til å stå plant i hele sin lengde, for å unngå hjulspinn vinterstid. Tidligere var det også slik at dersom en semitrailer skulle nordover måtte de kjøre over i motsatt kjørefelt for å klare svingen, men med den nye overgangen er det plass til at de kan svinge ut på vanlig måte, sier Olafsen.

Han gleder seg over utviklinga som skjer i området, og ser fram til at Toyota og Biltema flytter inn i nybygg. At Coop Extra etablerer seg på Strandskogjordet bekymrer ikke.

– De får en god beliggenhet, men vår er bedre, slår Olafsen fast.

Artikkeltags