Krydrer skolehverdagen: Synne Overholt og Maja Hansen får en dose spansk kultur på Melbu. Ikke helt som å være i Almeria, men gazpacho etter oppskrift fra spanske jevnaldrende, er mye bedre enn ingenting. Foto: Tor Johannes Jensen

Spania-drømmen gikk i knas, nå lapper de med tortillas

HADSEL: Tre skoleelever fra Hadsel skulle møtt spanske jevnaldrende på Middelhavskysten. Nå skjer det på skjerm over tortillas og gazpacho.

Hadsel videregående skole er med på programmet «Alive» – som er forkortelsen for Activating Leadership Initiative through Values Education, sammen med skoler fra Romania, Tyrkia, Spania, Portugal og Italia. Det er et prosjekt i regi av det europeiske utvekslingsprogrammet Erasmus pluss og handler om å trene elevene i lederegenskaper og sosial inkludering.

Hovedmålet er å dele kunnskap om livsmestring, og hvordan de kan forebygge frafall fra videregående skole og mobbing.

Tidligere har elever på skolen besøkt samarbeidsskoler i Italia og Romania, og selv har skolen også hatt utenlandske gjester. Men i fjor stoppet alle planer om nye besøk – i likhet med det meste annet av reiser, som gikk i korona-dragsuget.

Drømmen om Spania-turen ble knust. Nå står elever fra spansk-klassen i tredje klasse studiespesialisering i skolens restaurantkjøkken på Melbu med rause mengder tomat og kvitløk og tar imot instruksjoner på skjerm fra jevnaldrende elever på en skole i Almeria, et par timer sørøst for Granada.

– Vi skulle vært i Spania, men nå kommer Spania litt til oss. Vi gjør oppgavene her heime, mens vi egentlig skulle gjort dem der, smiler Caroline Fredriksen, som styrer Erasmus-deltagelsen på Hadsel videregående.

Temaet er middelhavskost, og på menyen står et par påler i tradisjonelt spansk kosthold: den kalde tomatsuppa gazpacho og potetomeletten tortilla.

Synne Overholt og Maja Hansen smaker til suppa med paprikapulver og dumper noen isbiter oppi før de kjører den i blenderen:

– Det er jo artig å teste ut mat og kultur, mener Synne.

Helst ville de ha tenkt seg en Spania-tur, naturligvis. Men det går ikke nå.

– Trøsten er at det har noen fordeler også. På denne måten kan vi involvere 29 elever i aktivitetene i tillegg til flere lærere. Hvis vi skulle dratt på tur, kunne vi bare hatt med tre elever, sier Caroline Fredriksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Omelett: Tortillaen er heldigvis ikke bare på skjerm for Hadsel-elevene. Foto: Tor Johannes Jensen

Denne uka får dessuten elever fra Hadsel følge med og prøve seg når elever fra Almeria demonstrerer førstehjelp på video, og i neste omgang skal elevrådet på Melbu lære om de spanske elevenes metoder for konflikthandtering. Meningen er at de skal ha nytte av det i elevrådsarbeidet videre. Før sommerferien blir det en fjerde aktivitetsdag, der elever i Hadsel skal lære om hvordan den spanske skolen driver veldedighetsarbeid.

Det markerer slutten på Alive-prosjektet som har gått siden 2018. Men Hadsel videregående skole blir med videre likevel. Den har nemlig fått akkreditering for sju nye år med Erasmus pluss-prosjekt sammen med skoler i Europa. Og i løpet av den tida kan man håpe det blir lov å reise igjen.

Digital utveksling: Johannes Kristiansen og Martin Pareli tyr til «spanglish» når de skal lage tortilla etter oppskrift fra spanske skoleelever på skjerm. Og det blir godt! Foto: Tor Johannes Jensen

I mellomtida går kommunikasjonen på video mellom de spanske og norske elevene.

– Det funker fint. Når vi lurer på noe, spør vi bare de i Spania, sier Johannes Kristiansen før han snur tortillaen.

– Snakker dere spansk, da?

– Vi er jo ikke superflinke, men … vi snakker spanglish, ler Johannes.