Presenterte Havila Kystruten AS på Stokmarknes: Asgeir Blindheim, med tittel Excursion Manager. Foto: Idar Ovesen

– Vi velger de med grønn profil

HADSEL: – Jeg tror vi skal bli god sammen, proklamerte Asgeir Blindheim fra Havila Kystruten AS på Stokmarknes-besøk.

Hurtigrutemuseet Museum Nord hadde innbydd til møtet, der enhetsleder for Hurtigrutemuseet og prosjektleder for Nye Hurtigrutemuseet, Lina B. Vibe, ville presentere Stokmarknes og Hadsel som reiselivsdestinasjon for Havila Kystruten AS. Det nye Hurtigrutemuseet er den store attraksjonen i denne sammenheng.

Vibe hadde blant flere invitert både kommunedirektøren, politikere, reiselivsaktører og Visit Vesterålen til møtet, som fant sted i kommunestyresalen. Vibe la ikke skjul på at det ligger store forventninger rundt nybygget til MS Finnmarken. Hun viste til at det har vakt oppsikt både nasjonalt og internasjonalt.

– Attraksjonsverdi vi ikke er riktig klar over

– Jeg tror vi har en attraksjonsverdi vi ikke er riktig klar over, kommenterte hun.

Utfluktsmuligheter og tilbud for hurtigrutepassasjerer på land var også del av bakteppet. Muligheter som leder i foreninga, Toni Gjessing, har forventninger til.

– Vi tror også det blir enklere å utvikle tilbud sammen med en ny aktør, begrunner Gjessing overfor Bladet Vesterålen.

Fra 2021 skal Havila Kystruten AS inn i hurtigrutetrafikk langs norskekysten med fire nye skip, der to for tiden er under bygging i Tyrkia. Der skal også de to øvrige bygges, etter at kontrakten med et spansk skipsverft som var satt på oppgaven nå er kansellert.

Det betyr også at Havila må leie inn fartøy i påvente av at de to siste nybyggene skal bli ferdig.

Blindheim fremhevet miljøprofilen på de nye skipene – som har resultert i svært gode tilbakemeldinger. Med LNG-gass og klar for framtidig hydrogen-tilførsel vil skipene for eksempel utslippsfrie kunne gå inn i Geirangerfjorden, som er svært mye trafikkert av turister i sommermånedene spesielt.

– Ønsker å utvikle egne ting

– Det er allerede utviklet gode utfluktsprogram i havnene, men vi ønsker også å utvikle egne ting, fortalte Blindheim, som er nytilsatt i Havila, og som har tittelen Excursion Manager.

– Men vi må først få på plass det elementære, la han til, med henvisning til at byggeprosessen med de nye skipene vil ha hovedfokus i tiden framover.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Men så skal vi utvikle i lag med lokale tilbydere. Et viktig mantra for oss er grønn profil også på det som skal skje på landsida, og av utflukter. Vi velger heller el-ribber enn de som går med 253 HK og bruker diesel. Vi vil gå for løsninger som gir minst mulig miljøavtrykk. Det er tankegodset vårt, og jeg tror det må være slik for at vi skal lykkes. Og jeg håper dere blir med på den reisa, uttrykte sunnmøringen, og fikk absolutt gehør fra et tyvetalls frammøtte i kommunestyresalen.

– Vi aktører må være ivrige

– Det må være litt samhandling. Det er viktig for oss at vi får god dynamikk, at vi kan bygge stein for stein. Vi trenger ei mulighet til å jobbe oss inn, sakte men sikkert. Der må vi som aktører være ivrige, og dere må være villig til å opprettholde den dialogen, påpekte Toni Gjessing overfor Blindheim og Havila.

Blindheim viste til at situasjonen akkurat nå tilsier begrenset kapasitet, også for å «dempe litt forventninger til hvor fort det kan gå».

Kjetil Paulsen fra Visit Vesterålen kunne imidlertid berolige litt på det punktet.

– Det skjer nok litt i kulissene også, uten at vi har flagget det så høyt, sa Paulsen, og viste til kontakt med Havila over tid.

Forventningsfull: Enhetsleder Hurtigrutemuseet og prosjektleder for Nye Hurtigrutemuseet Lina B. Vibe. Foto: Idar Ovesen

God logistikk avgjørende

Blindheim trakk fram god logistikk som en avgjørende faktor om en ønsker helårsturisme. – At det ikke bare blir en hype et par ganger i året.

– Det skje så mye i Vesterålen. Vi ligger noen år bak Lofoten, men vi tar kvantesprang. Og det er laget en god masterplan for turisme, viste daglig leder ved Melbu Hotell, Robin Bolsøy, til.

– Vi må samarbeide. Turister ute etter litt mer aktivitet, og næringslivet ute etter konferansemulighete, uttalte Yngve Skog Rodal. Han er er prosjektleder for Hotell Richard With, som etter planen skal stå ferdig i 2021 på Stokmarknes.

Toni Gjessing sa det slik:

– Vi har trua på oss selv i Vesterålen – med rette!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Til Bladet Vesterålen sier Lina B. Vibe at det er viktig å skape dialog på et tidlig tidspunkt med Havila, og at hun også derfor hadde innbydd kommuneadministrasjonen og sentrale aktører til å være med på møtet. Hun hadde også i forkant kjørt bil med Blindheim fra Lofoten, der hun fikk sagt en god del om arbeidet som gjøres med det Nye Hurtigrutemuseet.

Etter møtet var Blindheim & Co invitert til Melbu for en bedre middag. På Neumanns fikk han se – og smake – at Hadsel har flere, spennende attraksjoner å by fram.

– Det var veldig vellykket, sier Lina B. Vibe til Bladet Vesterålen.

Nye skip: Slik vil de fire nybyggene til Havila Kystrurten AS ta seg ut i hurtigrute-trafikk langs norskekysten. Foto: Havila Kystruten