Illustrasjonsfoto: Widerøe i lufta. Foto: Hilde Jørgensen (arkiv)

Widerøe: – Kan droppe Evenes

EVENES: Widerøe frykter at de nye kampflyene er helseskadelig for passasjerene, etter å ha tatt støymålinger.

Som kjent skal Forsvaret innta Evenes-flyplassen fra nyttår. Med det følger flere flyvninger med det nye F-35-flyet. Ifølge NRK har Widerøe fått resultatene av støymålinger som ble gjort i september.

– Vi er alvorlig bekymret for våre passasjerer og våre ansatte. De risikerer å få varig hørselsskade bare etter en eksponering, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll til statskanalen.

Grunnen er at F-35 støyer langt mer enn de gamle F-16-flyene. Det blir et problem, ifølge Widerøe, allerede før kampflybasen skal stå ferdig i 2025.

Over 130

På utsiden av Widerøe-flyet ble det målt opp mot 138 desibel under Widerøes tester.

– Støy over 130 desibel er ikke tillatt, og kan gi varige hørselsskader og tinnitus. Dette er en uakseptabel risiko. I ytterste konsekvens må vi slutte å fly på Evenes, sier Brandvoll til NRK.

I mellomtiden må Widerøe sørge for at passasjerene er inne på terminalen eller inne i flyet når jagerfly tar av – og det kan skje plutselig ved utrykning. Widerøe etterlyser raske tiltak.

Widerøe mener de vil få store forstyrrelser i driften, og hevder de har minst et par driftsavbrudd om dagen allerede. SAS har også vært nødt til å holde passasjerene tilbake i flyet to ganger så langt, ifølge statskanalen.

Tiltak

Avinor har gjort noen tiltak allerede: De har sperret av parkeringsplasser og satt opp skilt, og har varsling på skjerm og høyttaleranlegg når F-35-flyene skal ta av.

Forsvarsbygg sier seg åpen til dialog om tiltak, ifølge NRK. Foreløpig mener de at Evenes fortsatt er en sikker flyplass for passasjerer og ansatte, etter å ha fått flere støymålinger.

På lengre sikt vurderer Avinor å bygge luftbroer for større fly, og å flytte Widerøes og luftambulansens oppstillingsplasser lenger vekk. Det vil imidlertid bety en kostnad på flere titalls millioner ifølge Avinor, og det mener de Forsvaret skal dekke. Der er Forsvarsbygg mer skeptiske, og viser til kost/nytte-vurderinger.