I første halvår i fjor hadde Bladet Vesterålen 7.325 abonnenter. I første halvår i år er antall abonnenter økt til 7.454. Det er ei økning på 129 – og i øvre sjiktet hva angår vekst blant nordnorske medier.

MBLs tall viser at 3.472 av Bladet Vesterålens lesere har digitalt abonnement, mens 3.818 lesere har komplett abonnement, som både gir tilgang til nettavisen og papiravisen.

Det betyr at 7.290 av Bladet Vesterålens abonnenter nå har tilgang på blv.no – som er i solid vekst.

Fornøyd

Redaktør Morten Berg-Hansen er tilfreds med utviklinga.

– Vi har over tid sett at stadig flere innbyggere i regionen tar i bruk Bladet Vesterålen som sin viktigste nyhetskilde. Det er vi selvfølgelig glade for. Tilliten leserne gir oss gjør oss ydmyke, sier han.

I forrige uke kom Forbruker & Media med sin faste lesertelling. Den viste at blv.no har passert Vol, og dermed er den mest leste nettavisen i regionen. Bladet Vesterålen er fra før den mest leste papiravisa i regionen, med god margin.

– Vi skal være best, både på nett og papir. Nå har vi den siste uka fått presentert tall som viser at satsinga gir resultater, og at vi er på rett vei. Det gir motivasjon, for vi skal bli enda bedre, sier Berg-Hansen, som skryter av staben sin.

– Vi har dyktige medarbeidere, som får med seg det som skjer i regionen, sier han.

Berg-Hansen har dykket grundig inn i opplagstallene – og understreker at utviklinga det siste halvåret tegner et litt annet bilde enn utviklinga de siste 12 månedene, som MBL har sett på.

– Ser vi på utviklinga kun de siste seks månedene, ser vi at Bladet Vesterålen holder seg stabil, med en marginal vekst. Samtlige andre medier i Vesterålen har nedgang de siste seks månedene, sier han.

– Gledelig

Karl-Einar Nordahl, som er ansvarlig redaktør, er i likhet med Berg-Hansen fornøyd med utviklinga.

– Det er gledelig at folk vil ha Bladet Vesterålen, både på nett og papir, sier han.

– Vi gjør det vi kan for å få avisen ut til folk. Det har vært en krevende overgang i distribusjonen av papiravisen, og vi ser nå at en del av leserne våre strever med å få digital tilgang på blv.no etter at vi gikk over i Amedias systemer. Vi gjør det vi kan for å hjelpe, og er glade for at folk er med oss videre i ei spennende tid for hele regionen, der Bladet Vesterålen skal være først og best med nyhetene, sier Nordahl.

Slik går det med andre

• VOL øker med 97, fra 5.881 abonnenter i første halvår 2021, til 5.978 abonnenter i første halvår 2022.

• Andøyposten har en nedgang på 27, fra 1.780 abonnenter i første halvår 2021, til 1.753 abonnenter i første halvår 2022.

• Øksnesavisa har en nedgang på 89, fra 1.313 abonnenter i første halvår 2021, til 1.224 abonnenter i første halvår 2022.

• Vesteraalens Avis har en nedgang på 46, fra 1.466 abonnenter i første halvår 2021, til 1.420 abonnenter i første halvår 2022.

• Lofotposten har en nedgang på 44, fra 7.200 abonnenter i første halvår 2021, til 7.156 abonnenter i første halvår 2022.

• Lofot-Tidende øker med 38, fra 3.358 abonnenter i første halvår 2021, til 3.396 abonnenter i første halvår 2022.

• Våganavisa har en nedgang på 116, fra 1.674 abonnenter i første halvår 2021, til 1.558 abonnenter i første halvår 2022.

• Avisa Lofoten øker med 343, fra 744 abonnenter i første halvår 2021, til 1.087 abonnenter i første halvår 2022.

• Fremover har en nedgang på 1, fra 7.664 abonnenter i første halvår 2021, til 7.663 abonnenter i første halvår 2022.

• Harstad Tidende øker med 126, fra 9.015 abonnenter i første halvår 2021, til 9.141 abonnenter i første halvår 2022.

• iHarstad øker med 628, fra 2.130 abonnenter i første halvår 2021, til 2.758 abonnenter i første halvår 2022.

• Avisa Nordland øker med 101, fra 21.634 abonnenter i første halvår 2021, til 21.735 abonnenter i første halvår 2022.

• Nordlys øker med 296, fra 25.739 abonnenter i første halvår 2021, til 26.035 abonnenter i første halvår 2022.