Ruttetuttene leker og oppdager teipen, og på magisk vis forvandles den til et instrument.
Ruttetuttene leker og oppdager teipen, og på magisk vis forvandles den til et instrument. Foto: Mariell Amélie Lind Hansen

Festspillene setter opp ekstraforestilling

Kathrine Strøm opplever stor suksess med sin nyeste forestilling Ritsj. Nå setter Festspillene i Nord-Norge opp en ekstravisning for produksjonen som får urpremiere i Harstad 25. juni.

Publikum og presse jublet i kor for Ritsj da den hadde førpremieren sist uke, under Stamsund teaterfestival.

I Ritsj møter vi danserne Åsne Storli, Lise Damsgård og Mari Bø. Hege Holte Østbye har vært koreografikonsulent. Musikken er ved Tore Bruvoll og lyddesignen står Alexander Rydland Hansen for. Turnéleder og inspisient er Anna Karoline Løseth Bjelvin. Ingunn Sønsteby har kostymedesign scenografien.

Det er Katrine Strøm med sitt produksjonsselskap Katma som har laget Ritsj, og hun roses av teater-kjennere i forbindelse med stykkets premiere.

– Katrine er jo en nestor i Norge innenfor scenekunst for barn og unge, og har levert noen forestillinger som utmerker seg uansett hvem du sammenligner med i verden, sier Torbjørn Gabrielsen, leder for Teater NOR og Stamsund Internasjonale Teaterfestival og medlem i scenekunstutvalget hos Norsk kulturråd.

Også festspilldirektøren er begeistret.

Katrine Strøm har vunnet en rekke priser og både hennes to siste Katma-produksjoner, Bakeriet og Mørkemodig har vært vist rekordmange ganger både i inn- og utlandet. Hennes nyeste storsatsning er Ritsj, en forestilling for de aller minste.
Katrine Strøm har vunnet en rekke priser og både hennes to siste Katma-produksjoner, Bakeriet og Mørkemodig har vært vist rekordmange ganger både i inn- og utlandet. Hennes nyeste storsatsning er Ritsj, en forestilling for de aller minste. Foto: Martin Eilertsen

– Katrine Strøm er utvilsomt en av landets fremste barneteaterskapere, med en unik følsomhet for barns mangfoldige og magiske opplevelse av verden. Dette omsetter hun til estetiske og dramatiske univers som treffer både barna og oss voksne som en åpenbaring, et innblikk i en annen verden, sier Maria Utsi.

Lang FINN-fartstid

Katrine har lang fartstid med Festspillene i Nord-Norge (FINN). Det er 15 år i år siden hun første gang var en del av det offisielle festivalprogrammet i Harstad med Sukker Sirkus i 2004. Men hun ledet et eget verksted med okkupantteater i 2002 og 2003.

Men det var med Vifterumpe i 2006 at Katrine fikk sitt Festspill-gjennombrudd. Forestillingen førte til at Birger Carlsen, daværende festspill-direktør, utnevnte henne til tidenes yngste festspillkunstner i 2008. Katrine svarte med å levere festspill-prolog, en butikkerfomance i samarbeid med fotograf Espen Tollefsen og med bidrag fra Lars Saabye Christensen, barneforestillinga Vidunderkammer, Fjærplytan, en pop-up-performance og forestillinga Rust.

Rust mottok to seksere på terningen hos Harstad Tidende og Nordlys og ble årets store snakkis i Harstad. Stykket skapte også nasjonal debatt i teaterkretser. Kunne man ha barn som aktører i en sterk forestilling for voksne?

Forestillingen ble Katrine og Katmas store nasjonale gjennombrudd, og Katrine mottok prisen Årets scenekunstner fra Danse- og teatersentrum samme året. For sin neste store produksjon, Usynlig, mottok hun Gullsekken for beste norske barneforestilling.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Katrines Festspiill-opptredener:

Okkupanteater - NUK-verksted, 2002 og 2003. Sukker sirkus, 2004, Åpningsseremoni, 2006, Vifterumpe, 2006, Vidunderkammer, 2008, Fjærplytan, 2008, Rust, 2008, Not for sale, 2008, Mørkemodig, 2016, Ritsj 2019